GHIDUL asiguratului în Sistemul de Sănătate

Distribuie articolul:

Casa Naţională de Asigurări de Sănătăte a elaborat GHIDUL ASIGURATULUI, un document care cuprinde informaţii referitoare la calitatea de asigurat, drepturile şi obligaţiile asiguratului, serviciile medicale oferite în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate şi modalităţile de accesare a acestora, conform reglementărilor în vigoare începând din luna iulie 2021.

Ghidul asiguratului se găsește pe site-ul Casei de Asigurări de Sănătate Ialomița la adresa: http://www.casil.ro sau http://www.casan.ro și se adresează atât persoanelor asigurate cât și celor neasigurate, care pot afla  care sunt serviciile medicale la care au dreptul și cum le pot accesa.

Persoanele asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate beneficiază de servicii medicale, medicamente şi dispozitive cuprinse în pachetul de bază, furnizate de medicul de familie sau medicul specialist, în ambulatoriu sau în spital, pe baza cardului naţional de sănătate.

Persoanele neasigurate beneficiază de un pachet minimal de servicii medicale care se referă în special la urgenţe medico-chirurgicale şi boli cu potenţial endemo-epidemic, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lehuzei, servicii de planificare familială, servicii de prevenţie.

Printre persoanele care beneficiază de asigurare fără plata contribuţiei se numără: copiii până la vârsta de 18 ani şi tinerii cu vârsta între 18-26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu; studenţii şi studenţii-doctoranzi care desfăşoară activităţi didactice; soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate; femeile însărcinate şi lăuzele; persoanele cu handicap; bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate, până la vindecarea respectivei afecţiuni și alte categorii de persoane.

În Ghid sunt de asemenea prezentate serviciile medicale care nu se decontează din FNUASS cum ar fi: cele acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive, unele servicii de înaltă performanţă, serviciile hoteliere cu grad înalt de confort, corecţiile estetice la persoanele peste 18 ani, cu excepţia reconstrucţiilor mamare şi a endoprotezării, fertilizarea in vitro, unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport, asistenţa medicală la cerere, contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului, serviciile medicale şi eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să cunoască starea de sănătate a asiguraţilor ș.a. Toate aceste servicii pot fi suportate de asigurat, de unităţile care le solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz.

Ghidul cuprinde și informații privind situația în care asiguratul poate să beneficieze de rambursarea contravalorii unor cheltuieli efectuate pe perioada spitalizării: în cazul în care medicul din secţia în care asiguratul este internat recomandă, în baza unor documente medicale, anumite medicamente, materiale sanitare sau investigaţii de laborator, iar cheltuielile pentru acestea sunt suportate de către asigurat, deşi ar fi fost îndreptăţit să beneficieze de acestea gratuit, spitalul rambursează pacientului contravaloarea acestor cheltuieli la solicitarea asiguratului.

Mihai Geantă – preşedintele CAS Ialomița precizează că verificarea calităţii de asigurat se poate face online, prin interogarea aplicaţiei de pe pagina web a CNAS la adresa www.cnas.ro/verificare-asigurat  sau de pe paginile web ale caselor de asigurări de sănătate.

 


Distribuie articolul:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *