„Nu orice critică la adresa bisericii are de-a face cu comunismul”

Distribuie articolul:

* Interviu cu fondatorul Asociației Secular Umaniste din România, Atila Nyerges, despre religie, credință, știință și imoralitatea legăturii dintre biserică și politicieni, pe la spatele poporului prezumat credincios.

Atila Nyerges este medic, dar lucrează într-o multinațională farmaceutică. E unul dintre fondatorii Asociației Secular Umaniste din România (ASUR), adică asociația aia care tot face valuri din 2010 încoace pe tema separării statului de biserică, și pe care Patriarhia Română o acuză de atentate la fibra națională și ortodoxă a neamului românesc. În cei aproape trei ani de funcționare, ei au gândit și promovat campaniile „Nu-ți lăsa banii în plata domnului”, „Stop îndoctrinării religioase în școli”, „Aprinde flacăra științei”, au scris tuturor consiliilor județene și primăriilor din marile orașe ale țării, cerându-le să nu mai finanțeze construcția de biserici și au stat pe cât posibil cu ochii și gura pe stat, ca să mai înfrâneze din poftele astea evlavioase ale clerului de a se înfrupta din bugetul public. Rezultatele nu sunt spectaculoase, după cum nu e nici procentul de atei declarați din populația României, dar ca în orice societate normală e bine că această voce rațională s-a coagulat și se aude tot mai des și la noi. În urmă cu o săptămână la Sibiu a avut loc întâlnirea anuală a raționalilor, și cu ocazia asta am făcut un interviu cu Atila, zis și Oti, despre care-i treaba cu secular-umanismul ăsta de la noi. Eu zic că are câteva puncte de vedere interesante, ia:

De ce ați făcut ASUR, nu vi se pare că vă adresați unui număr prea mic de oameni? Rezultatele recensământului din 2011 arată că vă adresați unui procent infim din populație – 0,2%. Nu cumva e o predicare în pustiu?

Oti: E adevărat că valorile noastre umaniste sunt îmbrățișate doar de o minoritate, dar acțiunile asociației vizează toți cetățenii români indiferent de credințele lor religioase. ASUR promovează știința ca fiind cea mai potrivită unealtă de descriere a realității și separarea cultelor de stat, ca unică formă de organizare a societății care permite libertatea de credință a tuturor cetățenilor români. Astfel, adoptăm o atitudine deschisă dialogului, promovând drepturile individuale ale fiecărui român inclusiv ale acelora care nu sunt de acord cu noi. Poate că la scară națională impactul nostru este neglijabil, dar pentru cei implicați, schimbările mărunte contează. În plus, ne place ceea ce facem.

Cum vă gândiți că ar putea crește procentul ăsta în populația României? Și în cât timp?

Oti: Cred că te referi la atei, agnostici, în general indivizi pentru care religia nu este o parte importantă în viața lor. În emisfera vestică, numărul acestor oameni ne-religioși este într-o continuă creștere, iar această tendință se va face în curând simțită și la noi. Schimbările însă vor avea loc foarte încet, în decenii, pe măsură ce generațiile mature care sunt mulțumite să gândească CE li se spune vor lăsa locul generațiilor tinere, dornice de a învăța CUM să gândească.

Vestul Europei a devenit secular, traversând în același timp și o perioadă de dezvoltare economică și socială. Pare o relație cauză-efect. Se poate vorbi și de o inversare a situației în România, o creștere a religiozității ne ține pe loc în dezvoltarea ca societate?

Oti: Nu credința religioasă în sine creează probleme societale, ci aroganța unor fundamentaliști ortodocși care consideră că versiunea lor de creștinism este singura corectă”. Vestul a înțeles mai demult că doar respectarea vecinului cu un alt Dumnezeu sau fără vreunul este calea prosperității amândurora. În era internetului, cum poți să te integrezi în economia globală dacă ești convins că cel căruia îi vinzi mașina sau îi cumperi calculatorul este un „rătăcit” care va arde în Iad?

Judecând după numele tău unii ar fi tentați să creadă că activitatea ASUR, sub conducerea ta, țintește „fibra națională” ortodoxă a neamului românesc, subminează patriotismul. Cum e, care este poziția voastră referitoare la tradiția, istoria și valorile creștine ale țării?

Oti: Pentru mine, etnia nu se definește genetic. Mă simt român, și asta în principal pentru că am frecventat doar școli cu predare în limba română și m-am format ca individ în mediul cultural românesc. Rezonanța etnică a numelui meu nu are legătură nici cu principiile mele și nici cu orientarea asociației. Respectăm valorile tradiționale, dar doar în măsura în care manifestarea acestora nu încalcă drepturile și libertățile fundamentale ale altor semeni. De exemplu, nu vom înceta să criticăm organizarea predării confesionale cu acord prezumat a religiei ortodoxe în școlile publice pentru că astfel libertatea de credință a celorlalți este afectată. Departe de a fi o critică la adresa religiei ortodoxe în sine, acțiunea noastră vizează îmbunătățirea actului de guvernanță.

Cum răspunde ASUR la abordarea de tipul: „comuniștii promovau ateismul și erau împotriva bisericii”?

Oti: Această abordare nu vizează în niciun fel asociația. Nu orice critică la adresa bisericii are de-a face cu comunismul. ASUR promovează valorile umaniste, susținând libertatea de credință a tuturor cetățenilor și criticând privilegiile nelegitime ale bisericii majoritare prin care libertatea de credință a celorlalți cetățeni este încălcată.

În ultima vreme aud adesea oameni care spun că credința e tot ce le-a mai rămas, de aia unii se agață cu disperare de Dumnezeu pentru că văd că din alte părți nu le vine vreun ajutor. În condițiile astea voi veniți și atacați o instituție fundamentală pentru categoria asta de populație – biserica. E ca și când îi iei și paiul înecatului. Ce e umanist în treaba asta?

Oti: ASUR nu atacă instituția bisericii, ci doar finanțarea cultelor din fonduri publice. Noi nu denigrăm credința religioasă ci protestăm împotriva unor privilegii pe care Patriarhia, nu credincioșii ortodocși, le primește de la politicienii români. Din această perspectivă, metafora ta este foarte elocventă. Paiul valorează pentru un înecat la fel de puțin cât valorează pentru un enoriaș fondurile publice care intră în visteria Patriarhiei. Istoria ultimilor ani ne arată foarte clar că nu există nicio legătură între creșterea avuției Patriarhiei și calitatea vieții enoriașilor ortodocși. De aceea considerăm că numai prin separarea cultelor de stat se poate asigura un act de guvernare transparent și nediscriminatoriu prin care să crească calitatea vieții tuturor cetățenilor români. Numai atunci înecatul poate spera la un colac de salvare.

Spuneți adesea că religia ar trebui să fie o chestiune intimă, a individului, să nu implice amestecul statului sau să nu afecteze bugetul public. Însă etimologia cuvântului „biserică” înseamnă chiar adunare, presupune că oamenii se unesc într-o comuniune de credință, deci din start asta devine o chestiune publică, de ce n-ar fi finanțată de la buget de vreme ce vizează 86% din populație? În plus, iată că și ateii se asociază, ca să câștige adepți, și minoritățile sexuale se manifestă în public ca să atragă atenția asupra discriminărilor etc. De ce ar trebui ca numai credința în Dumnezeu să facă un pas în spate, să se ascundă în intimitatea persoanei, iar celelalte manifestări amintite să devină publice?

Oti: Precizam mai devreme că susținem libertatea de credință a fiecărui cetățean, inclusiv respectarea dreptului fiecărui cetățean să-și manifeste public credința religioasă, cu condiția să nu lezeze drepturile și libertățile altora, evident. Bineînțeles că suntem de acord ca oamenii aflați într-o comuniune de credință să-și finanțeze voluntar orice proiect. Pentru exemplificare, finanțarea voluntară a construcției Catedralei Mântuirii Neamului de către enoriași nu va fi întâmpinată de nicio critică din partea ASUR. Cu toții însă știm că astăzi situația este, din păcate, alta. Banii publici adunați din taxele tuturor contribuabililor sunt cheltuiți de către guvernanți pe astfel de proiecte faraonice pentru care nici măcar enoriașii nu și-au dat acordul. Mandatarea politicianului ca, în virtutea procentului de 86% de români auto-declarați ortodocși, să dispună discreționar, fără consultarea acestora, de banii publici rezultați din taxele plătite de 100% dintre români mi se pare nu doar un act de guvernanță primitiv, ci și profund imoral.

– Judecând după reacțiile unora dintre liber cugetătorii de pe FB, aș zice că fanatismul nu e un apanaj exclusiv religios. Excese „habotnice” se pot manifesta și în tabăra necredincioșilor. Unii spun chiar că ateismul este o altă formă de religie. Voi ce faceți la întâlnirile anuale ale umaniștilor, ce fel de „slujbe” țineți?

Oti: Spre deosebire de fundamentaliștii de toate coloraturile, noi considerăm că doar indivizii au drepturi, ideile nu! De aceea nu ne sfiim să dezbatem argumentat fiecare idee care ni se pare importantă. La întâlniriile noastre anuale încercăm să ne ascultăm unii pe ceilalți fără să căutăm unanimitatea de opinii. Coeziunea grupului nostru nu se măsoară prin suma opiniilor noastre comune ci prin împărtășirea respectului pentru drepturile și libertățile celuilalt, inclusiv dreptul de a susține o anumită opinie. Nu este nicio scofală să luptăm pentru drepturile noastre, mi se pare mult mai important să luptăm ca acestea să fie valabile și pentru adversarii ideilor noastre. Nu reușim de fiecare dată dar ne străduim.

După modelul Remus Cernea, vă gândiți să intrați și voi în politică, sau să transformați ASUR în partid? Până la urmă se pare că din societatea civilă e mai greu să influențezi politicile publice.

Oti: Nu vom intra în politică, dar motivul nu ține de masochism ci de coerență. Pentru a avea legitimitate, acțiunile politicienilor trebuie să se bazeze pe interesele explicit formulate ale electoratului. Având în vedere lipsa de popularitate a valorilor umaniste, ni se pare mult mai etic și moral să le promovăm din cadrul societății civile și nu de pe o poziție de reprezentativitate politică pe care nici n-am avea cum s-o obținem pentru că intenționăm să rămânem fideli principiilor noastre.

Ce aveți de gând să faceți în perioada următoare, ce proiecte concrete aveți?

Oti: Din toamnă, vom lansa mai multe filmulețe menite să prezinte valorile umaniste, în special pe cele ce țin de respectarea drepturilor și libertăților individuale. Din perspectiva popularizării științei, resursele limitate ne îndeamnă la concentrarea eforturilor către organizarea unui număr mai mic de proiecte pe care însă vrem să le re-edităm an de an, sperăm că de fiecare dată mai bine. Astfel, construind pe succesul din anii precedenți, în noiembrie, în preajma și cu ocazia târgului de carte Gaudeamus, vom distribui gratuit o patra ediție a „Calendarului Științific” într-un tiraj record. „Ziua Astronomiei” și „Darwin Day”, proiecte de popularizare a astronomiei și respectiv biologiei, au ajuns deja la a cincea ediție și organizarea lor este pe cât de dificilă pe atât de frumoasă. Pentru această toamnă, avem însă un proiect cu totul nou de care deocamdată nu pot vorbi. Are o amploare mare, implică mai mulți parteneri și sponsori și sperăm să-l transformăm și pe acesta într-o tradiție multi-anuală. Revenim cu informații în septembrie.

Și o ultimă întrebare, celebră dar potrivită în context. Îmi scot ochelarii virtuali și te privesc în ochi, întrebând: crezi în Dumnezeu, domnule Atila?

Oti: Nu în Dumnezeu cred, ci în capacitatea oamenilor de a folosi știința pentru a înțelege realitatea; și mai cred în capacitatea oamenilor de a face bine de dragul semenilor lor, nu de frica unei pedepse divine.

(foto: Daniel Gabriel Secară)

 


Distribuie articolul:

17 thoughts on “„Nu orice critică la adresa bisericii are de-a face cu comunismul”

  1. iata o mostra de obraznicie: reprezentantul unei minoritati infime de 0,2% din populatia tarii nu e de acord ca banii rezultati din impozitul majoritatii declarate credincioasa sa fie cheltuit si pt culte(fond de 0,4% din PIB-ul tarii, de zece ori mai putin cat se acorda invatamantului sau sanatatii). In schimb domnii atei de la ASUR primesc fonduri provenite din impozitul majoritatii declarate credincioasa,fara sa cunoastem in urma lor o scoala reparata sau un pat de spital cumparat(lucruri pe care de altfel ei le deplang fecvent), doar parade gay si betii pe la fan-fest-uri si o intensa activitate anticrestina; adica manifestari profund „umaniste”. Domnul Atila (Otilo),roman verde(!?),viseaza ca Bisericile romanesti sa devina, probabil,muzee,magazine sau sali de sport precum in occidentul „civilizat”. Daca Romania ar fi si ea avut niste colonii pe care sa le exploateze,sa le jefuiasca si in care sa ucida milioane de sclavi de-a lungul a catorva veacuri, probabil ca acum ne-am fi permis si noi luxul de a fi „civilizati” ca vestul european si am fi dat lectii de „umanism” unora mai primitivi ca noi…

  2. @Tiberiu. Eşti prea dur şi chiar nedrept. Chiar dacă e ungur, poate fi mai român decât mulţi dintre lătrăii cu fiţe patriotarde. „Românii mei, românii noştri”, politicieni de doi bani care fură de rup pământul, fără a se gândi la „românii mei, românii noştri”. Sper că ai aflat de îndemnul papei Francisc adresat slujitorilor Bisericii, acela de a renunţa la lux, prioritară fiind ajutorarea celor nevoiaşi. Arată-mi, te rog, la noi, câte dispensare, să nu zic spitale, au construit îmbuibaţii fără limită ai B.O.R.?! Câte familii nevoiaşe au ajutat, câte slujbe de înmormântare au făcut gratuit, câte, câte?! Nişte nesimţiţi lacomi şi fără niciun Dumnezeu, excepţie făcând sihaştrii, după părerea mea, singurii adevăraţi slujitori ai Domnului, ei care trăiesc în sărăcie, din puţinul lor dăruind nevoiaşilor. Atâta timp cât o parte din preoţi sunt dovediţi a fi pedofili, homosexuali, evazionişti, foşti şi actuali colaboraţionişti şi toate cele rele, atâta timp cât se fălesc cu maşini de lux, ducând un trai mai mult decât sfidător, într-un huzur de neimaginat pentru mulţi oameni de afaceri cu afaceri prospere, eu, unul nu voi crede în asemenea bestii îmbuibate şi nesimţite, care-şi zic preoţi. Cui încearcă să argumenteze (?!) cu zicala „pădure fără uscături”, îi spun de pe-acum: nu există decât uscături. În rest, pace vouă, credincioşilor în „eu pup poala popii, popa pupă poala mea!”

  3. Măi neică Sorine,pupa-mi-ai pooalaa cu bolta palatină,de ce nu-ţi vezi de ale tale treburi educative?De ce huleşti preoţimea şi Biserica Naţională?Nu vezi că Tiberiu spune un adevăr?Analizează interviul şi vezi cât de dobitoc e ratatul ăsta de doctor bozgor….ce teme abordează,cum vede el individul şi-l desparte de idei lăsându-l fără conştiiţă,dar zice că nu crede-n Dumnezeu…ci în capacităţi şi simţăminte umane în folosirea ştiinţei spre cunoaştere,de parcă „Crede şi nu cerceta” nu poate fi privit de credincioşii şcoliţi ca o axiomă…Nu vezi ce ceaţă e în capul Otiloiului când vorbeşte de „emisfera vestică”sau etnie şi genetică?Eu sunt încântat de interviu şi-i mulţumesc reporterului,chiar e meserîaş,a scos în evidenţă toată mizeria antinaţională ascunsă in umanismul pulifriciului ăsta şi asociaţiei lui de onanişti intelectuali. Trebuie să observăm că titlul articolului exprimă un adevăr manipulator,ce merită a fi completat cu-n” Da,dar comunismul are sigur de-a face rele cu biserica”.

  4. Sa mi se usuce mana daca mai scriu asa dar imi pare cu i`m sorry ,pesedistu-nepesedist are dreptate acilea.Pai mai danutzule iar o iei pe „dai in mine,dai in tine,dai in fabrici si uzine,dai in clasa muncitoare„? Tradu tu din romana in romana ce scrie aici in articol:
    „ Banii publici adunați din taxele TUTUROR contribuabililor sunt cheltuiți de către guvernanți pe astfel de proiecte faraonice pentru care nici măcar enoriașii nu și-au dat acordul. Mandatarea politicianului ca, în virtutea procentului de 86% de români auto-declarați ortodocși, să dispună discreționar, fără consultarea acestora, de banii publici rezultați din taxele plătite de 100% dintre români mi se pare nu doar un act de guvernanță primitiv, ci și profund imoral.„
    Ai citit?Mai citeste te rog iar.Bun,acum citeste si ce a scris Tiberiu:
    „…nu e de acord ca banii rezultati din impozitul MAJORITATII declarate credincioasa sa fie cheltuit si pt culte…„
    Deci????????????????????????????????
    @ Tiberiu
    Asa-i, Occidentul nu-i perfect ,dar nu ti se pare ca tot alergand dupa himere uitam cine suntem de fapt? Putem predica intoleranta dar o putem suporta? Sadind ura ne asteptam sa rasara concordie sau blestem?Ridicam rug pentru lumina sau pentru arderea pacatosului?Nu-i vrerea predicarii zanganitului armelor ci a intelepciunii si cunoasterii de sine.Pace tie mai Tiberiule si nu te mai invartosa asa, ca nu asa se face prozeliti.

  5. Să ţi se usuce şi altceva,Davinciule))))….cred că n-ai înţeles ce ai citit sau vrei sa ma enerveyi,amice….Să nu-mi zici ca eşti membru asur sau ca virezi la ăştia din impozit.

  6. @Danut. Păcat că la doat atât te duce mintea. Puteai să mă contrazici fără a folosi veşnicele tale „argumente”, pe care n-ai decât să le sugi până la adânci bătrâneţi. Aşa să-ţi ajute Dumnezeu’ mămicii tale de cretin!!! Cu ce te-am jignit eu, măi netotule?! Hai sictir, muistule! Să ştii că am şi eu un vocabular destul de „elevat”, dacă mă provoci, dar nu e cazul să ne demonstrăm „vocabularul special”. Dacă ai ceva de spus, fă-o decent, dacă poţi, dacă nu, mucles, puţopalmistule!!!

  7. @SORIN Aşa-mi veni să ţi-o trag după ce-ţi citii postarea.După ce generalizezi şi arunci toată mizeria pe preoţime şi BOR,ba îl şi cauţionezi pe ungur prin compararea cu unii politicieni de doi bani,ne zici că nu accepţi argumentări ,că ştii tu că-i numai uscătură şi ne recomanzi un „educativ” exerciţiu de dicţie……Păi cum să nu-mi vină să-ţi zgudui omuşorul,omule?Tu n-ai inţeles că eu am alte aşteptări de la unul ce pare educat….nu mă interesează credinţa şi relaţia ta cu divinitatea,dar nu pot să nu observ că mai mereu devii cocalar când se face vorbire despre biserică şi cele sfânte treburi.Hai pace ţie….păcătosule:)))

  8. @Danut. Îmi pare rău să constat că tu confunzi marfa cu ambalajul. Mi-ai citit vreo postare în care să lovesc în Biserică, instituţional vorbind?!
    Să fie clar pentru toţi şi pentru totdeauna: NU SUPORT POPII, care, în marea lor majoritate, sunt nişte hoţi, nesătui îmbuibaţi, nemernici, evazionişti, pedofili şi găozari dovediţi, turnători aşijderea şi … nu mai comentez, că mă enervez. Na, că iar am pus-o de-o rimă.

  9. @SORIN Bine măi consumatorule de „Vacanţa Mare”….există o explicaţie,o s-o accept, să nu te enervez şi să trezesc hartistul din tine,că-mi dau seama cam din ce registru folcloric va fi Balada popilor compusă de tine)))

  10. @Danut. Îţi recomand „Povestea …lii” de Ion Creangă. Acolo vei citi „şi …la, zvrrr în curu’ popii”. Aşa că mai scuteşte-mă de „aprecieri”. Totuşi,
    mă bucur că-mi acorzi dreptul de a avea o părere personală, fără nicio interpretare folclorică. Hai să închidem subiectul, fiindcă, oricum, nu vom fi niciodată pe aceeaşi lungime de undă, cel puţin pe tema tagmei îmbuibaţilor poponari, „reprezentanţi” ai domnului dracu pe Pământ.

  11. ha,ha,ha! Mai Nihil sine Deo,te-ai cam ferchezuit tu dandu-ti cu niste briantina si punandu-ti costumu` ala cu diacritice, da` cum uciga-l-toaca e cu cautionatu` asta, ca m-ai uselit de tot? Cum cautionezi tu comparand cu cineva de doi bani? Ha ?Daca-i vorba de Banul Manta si Banul Maracine apoi da,esti mester.Daca nu,esti calfa.
    Daca-l compara cu vreo baba era vorba de Baba Novac ?
    Ce naiba ma Danule ,cand sa te dea si pe tine pe print ,fleosc ca otilica.
    erata:hoooo-tilica!

  12. Băi Davinciule,tu eşti în vacanţă de mă reciteşti ca pe Cireşarii)))….reciteşte din Creangă,să te reevalueze Sorinache…că văd că ţii la el şi-i faci traduceri şi recenzii la editorialele doamnei.Ahaaa,m-am prins Davinciule….ai scris vreo carte şi vrei să-ţi facă Sorin corectura)))N-o să ieşi mai ieftin…şi-o să-ţi zică şi exploatator chitros…c-aşa sunt socialiştii …mereu nemulţumiţi…depozitari de adevăr şi posesori de dreptate)))))

  13. Sa facem prezentarile:
    Magnificul Sorin-Sorin Dorin Dutu de la J.de Ialomita
    Dedublatul Davinciu-Danut Moise,42 de ani,1,71m,82kg,ochi caprui, jinduieste dupa sufletul pereche ma tem ca fara rost intrucit Ionica e deja luata
    Mike AKA Virgil,Doru samd ale carui lungi si bine documentate comentarii sint articole preluate din diverse ziare online asa ca vedeti cum stati cu legea drepturilor de autor.

  14. Yncepand de la nasterea Domnului Iisus nu se mai ,,merge” la mantuire cu poporul, ci individual. Prin urmare, nu ne este dat noua sa-i judecam pe semenii nostrii, putem doar sa observam multimea de usl-asi care, de pilda, nu folosesc Logan-ul sau Ford-ul produse in RO, in schimb apar in primul rand de 1 Decembrie, spre prostirea romanilor! ,,Fiecare pasare pre limba ei piere”, atat preotul/monahul care nu-i decat cuier de haine bisericesti (nu neaparat ortodoxe), cat si idealisti ca ,,Oti”, care nu sunt constienti cat au suferit oamenii sub comunism (forma abjecta de umanism), morti jertfitoare date de tortionari, cu binecuvantarea occidentului… Parca in Biblie scrie ca pomul il cunosti dupa roade iar omul dupa fapte; mai ramane sa stabilim cum masuram credinta majoritatii usl, nu? Credinta prostilor, mincinosilor, hotilor patentati ne guverneaza in clipa de fata, dragilor, daca nu asta-i problema noastra inseamna ca bem apa de la robinetele slobozenilor!

  15. Tulai Doamne, ce „deconspirări” se fac pe bază de „EPILOG”! Oare ce metode de investigare o fi folosit musiu „EPILOG” de a reuşit să ne dea în vileag, deşi am făcut tot posibilul să ne păstrăm anonimatul? Înseamnă că ăsta ne e sfârşitul. Aşteptăm un „EPITAF”. Voi, ceilalalţi „deconspiraţi”, ce părere aveţi? Mai puteţi posta vreun rând de teama vreunui „EPILOG”?! Până la urmă
    ar trebui să fim mulţumiţi aşa, cu „EPILOG”. Ce ne-am fi făcut dacă ar fi fost vorba de un „PROLOG”?! Bravo, măi „EPILOG”, poţi să te duci la culcare şi să-ţi fie somnul veşnic … liniştit.

  16. Io-l las pe Davinciu să vorbească în numele nostru,că-nţeleg(din Epilog)că i mai mic de statură şi-n căutare de pereche)))Îl las pe el să-şi încerce norocul…io mi-l …i demult))))

  17. Pai ce parere sa avem Sorine,ca vad omu` convins ca pentru mine poza din dreapta sus este o reeditare a surasului Giocondei,si daca neg jinduirea la taine coapte,la ce masuri de coparseu mi-a luat,Ace Ventura ma da pe mana lui Tiberiu sa-mi gaseasca loc linistit si cu verdeata.Astea sunt preocuparile unora,ce putem face in gustu` omului?

    Reflecta,domnule draga EPILOG :

    Nu sunt ce par a fi –
    Nu sunt
    Nimic din ce-aş fi vrut să fiu!…
    Dar fiindcă m-am născut fără să ştiu,
    Sau prea curând,
    Sau poate prea târziu…
    M-am resemnat, ca orice bun creştin,
    Şi n-am rămas decât… Cel care sunt!…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.