Salubrizarea de la Ţăndărei este în „moarte clinică“. Pînă cînd?

Anul trecut scriam despre faptul că serviciul de salubrizare de la Ţăndărei şi localităţile limitrofe, asigurat prin Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ECOO 2009 şi SRL-ul ADI ECOO 2009 unde acţionare sînt consiliile locale din zona de est a judeţului, este în pragul falimentului. În toamna anului 2012, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Ialomiţa ceruse intrarea în procedura insolvenţei a Asociaţiei, pentru debite totale de peste două miliarde lei vechi, dar şi executarea silită a SRL-ului unde debitele către bugetul de stat depăşeau suma de 3 miliarde lei vechi. Actual, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară şi-a prelungit agonia printr-un gaj oferit celor de la Finanţe şi o eşalonare a debitelor pe o perioadă de 5 ani, în timp ce ADI ECOO 2009 SRL încă se zbate cu presiunea achitării datoriilor către stat.

                   Un serviciu supradimensionat

În cadrul articolului nostru nu vom mai face un istoric al înfiinţării acestui serviciu de salubrizare din zona de est a judeţului şi a existenţei lui ulterioare, ci doar vom aduce aminte că proiectul total a beneficiat de o infuzie de peste 60 miliarde lei vechi în beneficiul celor şapte consilii locale care s-au asociat şi în cadrul SRL-ului ADI ECOO 2009, ce asigură curăţenia în Ţăndărei, Ograda, Platoneşti, Săveni, Sudiţi, Giurgeni, Mihail Kogălniceanu şi Movila. Treburile au mers cît au mers, pînă la un anumit punct cînd atît Asociaţia cît şi SRL-ul au intrat în incapacitate de plată, ajungînd în situaţia acumulării unor debite uriaşe către bugetul de stat, undeva la suma totală de peste 5 miliarde lei vechi cu penalităţi. Practic, cheltuielile depăşeau cu mult încasările, iar DGFP Ialomiţa a deschis procedura insolvenţei împotriva Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară, în timp ce SRL-ul a fost executat silit pentru o parte din datoriile către stat despre care am făcut vorbire în preambulul materialului nostru. Asociaţia, al cărei preşedinte este chiar primarul din Ţăndărei, Cristian Roman, a reuşit să-şi rezolve problema, punînd gaj un tocător de deşeuri în contul Finanţelor, iar DGFP-ul a renunţat la mijlocul acestei luni la cererea de chemare în judecată pentru declanşarea procedurii insolvenţei împotriva debitoarei ADI ECOO 2009. Primarul din Ţăndărei a reuşit astfel să obţină o eşalonare pe o perioadă de 5 ani a debitelor neachitate, oferind în acelaşi timp o siguranţă Fiscului prin gajul asupra tocătorului de deşeuri că statul îşi poate recupera banii la un moment dat. Dar, în realitate, agonia pe care o traversează de aproape doi ani serviciul de salubrizare din zona de est a judeţului a fost prelungită cu cîteva luni, pentru că nivelul de încasare este redus din cauza ariei mici de clienţi. L-am întrebat pe edilul din Ţăndărei, Consiliul local fiind şi acţionarul cu 89% din capitalul social al SRL-ului ADI ECOO 2009, care crede că a fost cauza declinului înregistrat. „Din punctul meu de vedere, proiectul a plecat greşit din start. Şi, vă dau un exemplu: la Ţăndărei serviciul a fost supradimensionat pentru 16200 de cetăţeni care ar fi urmat să fie beneficiari şi plătitori, în timp ce noi nu ştiu dacă mai sîntem cu toţii atîţia în oraş. La fel cred că s-a întîmplat şi pentru celelalte localităţi şi de aceea am ajuns în punctul acesta“ a explicat primarul Roman. Ceea ce ne confirmă edilul din Ţăndărei ştiam şi noi de mai multă vreme, pentru că ne-am lovit de exemplul Căzăneşti, unde comuna a devenit oraş peste noapte cu majorarea din burtă a numărului de locuitori. Mai mult decît atît, ex-primarul din Ţăndărei, Vasile Sava, ar fi refuzat să pună în aplicare o hotărîre de Consiliu local adoptată încă din 2011 şi care prevedea introducerea unei taxe de salubrizare pentru persoanele care nu au încheiat un contract cu operatorul, aşa cum există la Slobozia spre exemplu, pentru că, nu-i aşa, se apropiau alegerile şi cetăţenii puteau deveni reticenţi în a vota un edil care le impunea o nouă taxă. Banii astfel încasaţi ar fi urmat să acopere cheltuielile serviciului pe zona Ţăndărei şi ar fi asigurat o mai mare stabilitate Asociaţiei şi SRL-ului. Banii nu erau mulţi, dar gîndiţivă că 9 lei lunar pentru fiecare persoană fizică din Ţăndărei, începînd cu data de 1 august 2011, ar fi reprezentat o adevărată gură de oxigen pentru operatorul de salubritate. E adevărat, nu numai fostul primar Vasile Sava este vinovat de faptul că hotărîrea nu a fost pusă în practică, decizia Consiliului Local mandatînd secretarul oraşului, serviciul de impozite şi taxe, biroul de mediu şi operatorul de salubritate să pună în aplicare hotărîrea. Pînă la aplicarea hotărîrii, serviciul de salubrizare este în moarte clinică, însă numai temporar, pentru că în foarte scurt timp pare că va fi deconectat de la singura sursă ce-l mai ţine în viaţă.

George ŞEITAN

Distribuie dacă ți-a plăcut:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *