- Cetăţenii, dar – mai ales – firmele ce-şi duc impozitele în bugetul local (cel aflat la îndemâna consilierilor şi, bineînţeles, al primarului care nu mai este Moraru, ci Măiţă) se arată deranjaţi atât de cuantumul tarifelor, cât mai ales de faptul că recenta creştere s-a făcut „peste noapte”
La auzul acestei informaţii „pe surse” , ne-am amintit că acolo la Amara problema gunoiului a căpătat o formă care „pe ici, pe colo, prin părţile esenţiale” a căpătat o formă public-privată, formă administrativă care, în opinia unora, poate îmbrăca şi o formă „razant cu penalul”…Cum nu puteam titra numai nemulţumirile celor obligaţi la plata unui tarif pe care beneficiarii Serviciului de salubritate, nu-l negociază deoarece el este impus prin Hotărârea consilierilor locali, am înaintat Primăriei Amara câteva întrebări, întru aflarea motivaţiei care a stat la baza creşterii substanţiale a tarifelor.
Din răspunsul oferit am reţinut că aşa-numitul „Operator de salubritate” denumit „SERVICIUL PUBLIC” a fost înfiinţat în anul 2009 şi se află în subordinea Consiliului Local Amara (…) Tarifele aprobate în momentul delegării gestiunii nu au mai fost modificate până la data de 14 martie 2017, când au intervenit elemente de cost care au influenţat semnificativ (…) Cea mai importantă majorare a fost cea a cheltuielilor de depozitare operată de SC Vivani Salubritate S.A. de la circa 43 lei/tonă la peste 150 lei/tonă. (…) Necesitatea ajustării tarifelor pentgru colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor menajere se datorează faptului că SC Vivani Salubritate S.A. , proprietarul şi operatorul regional al Depozitului de Deşeuri ne-a impus o majorare de tarif de la 40 lei/tonă la 72,4 lei /tonă, ceea ce înseamnă o creştere cu 80% a tarifului de depozitare…”
Am mai întrebat, şi ni s-a mai comunicat şi că „ Serviciul este licenţiat în baza Licenţei de Clasa 3 numărul 2927 eliberată la data de 31.07.2014 de către Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile de Utilităţi Publice, iar licenţa este acordată pentru colectarea separată, transportul separat al deşeurilor, deşeurilor similare provenite din activităţi comerciale din industrie şi instituţii inclusiv fracţii colectare separat fără a aduce atingere fluxului de DEE…”. Iar noi ştiind că în ecuaţia cu multe necunoscute a cheltuielilor bugetare, conform Listei ACHIZIŢIILOR publice intră şi o firmă (SRL) aflată în relaţie contractuală cu Unitatea Administrativ Teritorială, am zis să „ne facem temele” în mod cât mai conştiincios, astfel încât să desluşim DE CE în Lista cu CONTRACTE încheiate anul trecut apare şi SC BUSINESS GRUP SRL ca prestând activităţi care se încadrează la gunoi? Bunăoară, la poziţia 81 din listă apare o cheltuială în sumă de 1.220.460.000 lei vechi plătită respectivei firme pentru „Servicii de curăţenie stradală”. Cum noi ştim că, de regulă, în contractele încheiate pentru salubrizarea localităţilor, în atribuţiuni intră şi măturatul străzilor, sigur că ne întrebăm ce-ar putea să între în această poziţie cu nr. 81 în Lista de investiţii? Dincolo de faptul că această SRL (care s-a abonat la banii Primăriei fiind condusă tot de un neam de-al lui Moraru) a realizat două platforme de gunoi (nu se ştim câte sunt, şi nici câte a mai construit în alţi ani, dar am putea să aflăm!) şi a mai încasat nişte bani (de data aceasta, nu mulţi, decât vreo 65 de milioane de lei vechi) se nasc, firesc, tot felul de întrebări legate de această interdependenţă ce pare a fi una „pusă cu mâna” celui care a motivat, gestionat, manageriat , semnat contractele alea de achiziţie. Căci, cică, şi-un orb ar vedea ce mari semne de întrebare ridică LISTA ACHIZIŢIILOR pentru care Primăria oraşului Amara a cheltuit neverosimil de mari sume de bani care provin din impozite şi taxe. La o adică, eu citind „raportările măreţe” privind încasările la buget, nici n-am cum să nu îmi fac impresia că la cât de puţini bani se-adună în conturi de la populaţia oraşului, ex-primarul Victor Moraru ar fi trebuit să nici nu „se mai spargă în figuri”. Dar, cu tupeul care l-a consacrat (dar şi cu aroganţa care o să-l piardă), Moraru a fituit ruşinos de mulţi bani pentr u spectacole de tot felul. Am scris, nu o dată, despre dezmăţul spectacolelor catalogate ca act de cultură, aşa că nu mai reiterez nici măcar sumele alea pe care, dacă le raportezi la alte sume cheltuite pentru dezvoltare economică sau pentru activitate socio-profesionale, orice om de bună credinţă ar înţelege că „e ceva putred în Danermarca”.
Serviciul e deficitar şi, la rândul lui, cam…insalubru!
Chit că a fost strategic pregătit în „laboratoarele PSD” prin grija celor trei…,Doamne, şi toţi trei…Victor Moraru ca primar, Larisa Mihai ca administrator public al oraşului Amara, dar şi Ionuţ Daniel Mihai ca frate al doamnei administrator, el fiind consilier local şi mare „conducător de oşti” într-ale salubrizării de tip public-privat. Cum Moraru pleca să fie ditamai preşedintele ales de vreo 20 de „gealaţi” într-ale administraţiei politicianiste, a fost musai să fie lăsate acareturile aşa-zis ale Primăriei, pe mâinile unuia care să fie tot de-ai lor. Şi din urne a ieşit Măiţă Ion ca să ducă mai departe parteneriatul public-privat. Lista de achiziţii dovedeşte faptul că şi actualul primar plăteşte „în draci” aceloraşi „abonaţi” la banii pe care ’mnealui îi are la îndemână, fie ei SRL; PFA; persoane fizice pricepute a fi antrenori, instructori de dansuri sau diriginţi de…şantier!
Deşi înfiinţat în 2009 (şi finanţat prin programul PHARE 2004, COEZIUNE ECONOMICĂ şi SOCIALĂ, proiect derulat doar pe o perioadă de aproximativ 3 ani, şi care a înghiţit vreo 356.318 EURO) acest Serviciu Public de Salubrizare nu se poate lăuda nici măcar că toate gospodăriile au încheiat contracte. Cum Primăria nu afişează, spre informarea cetăţenilor, date privind activitatea acestui Serviciu, noi am aflat că, în fapt, numai vreo 2.000 de clienţi sunt taxaţi pentru ridicarea gunoiului menajer. Din vreo 7.800 câţi, cică, ar trebui să (răs)plătească munca prestată întru salubrizarea localităţii şi, implicit, a gospodăriilor aparţinând locuitorilor oraşului Amara. O problemă o constituie şi pubelele care, la rândul lor, sunt insalubre fie şi numai din cauză că sunt extrem de vechi, mai toate datând de prin 2009, anul înfiinţării Serviciului. Dacă la acest neajuns mai adăugăm şi faptul că sunt cam prea multe restanţe de recuperat, iar executarea silită a rău-platnicilor e „floare rară” ce a fost răsădită de proverbiala echipă condusă de ex-primarul Moraru, dar care creşte în vazele strategic aşezate pe birourile actualei echipe condusă de Măiţă, avem tabloul complet al (in)competenţei politico-administrative. Şi fiindcă nu numai „simpli cetăţeni” ci şi unii dintre patroni au reclamat „aspectele negative” ale prestaţiei, promitem să revenim pe acest subiect care a cam început să miroasă…
IONICA GHINEA