Oraşul de Floci – faza pe „Servicii de management”

În vara anului 2018, în ziarul Ştirea scriam aşa: Proiectul „Reabilitarea și punerea în valoare a Monumentului istoric Orașul de Floci, comuna Giurgeni, județul Ialomița” a fost întocmit și depus spre a beneficia de finanțare în cadrul Apelului de proiecte: POR/2017/5/5.1/SUERD/1. Aşa se face că, la această dată, Consiliul Judeţean Ialomiţa anunţă cu surle şi trâmbiţe că lucrările pot începe, banii puşi „la bătaie” fiind în sumă totală de 12.193.054 lei. Da, este vorba despre mai mult de 120 de MILIARDE de lei vechi!

Şi, desigur, detaliam…Dacă doriţi să revedeţi ce-am mai scris, puteţi accesa pagina la adresa https://www.ziarulstirea.ro/monumentul-istoric-orasul-de-floci-inghite-alti-bani-alocati-cu-ghiotura/

Suntem în anul de graţie 2020. Vreţi să ştiţi care este stadiul acestui proiect despre care atât de mult a „creionat” Ilie Cioacă – ţuţărul preşedintelui Victor Moraru? Ei bine, aflaţi că în luna decembrie, pe când salariaţii CJI se pregăteau să primească cetele de colindători, după care să plece şi ei, ca toţi birocraţii din sistemul de stat, în multele zile libere, unii dintre ei au săvârşit atribuirea prin procedura „Achiziţie DIRECTĂ” a ceea ce poartă denumirea de „Servicii de management de proiect pentru proiectul Reabilitarea şi punerea în valoare a Monumentului istoric Oraşul de Floci. Nu intrăm astăzi în „măruntaiele” afacerii firmei căreia i-a fost încredinţat managementul proiectului. Vă spunem doar că este vorba despre SC SYNESIS PARTNERS S.R.L , o firmă care, potrivit contractului, va încasa suma de 52.731 lei. Şi-această valoare este fără TVA, reţineţi! Nu-i aşa că sunteţi curioşi pentru ce anume va încasa atâta bănet această firmă ce pare a fi deja intrată-n graţiile preşedintelui şi a echipei sale de „meşteri”? Şi noi am fost curioşi, aşa că l-am apelat telefonic direct pe patronul Tache. Care, patron, amabil, ne-a şi răspuns şi ne-a declarat, aşa după cum puteţi citi în dialogul pe care-l publicăm ca să nu „avem vorbe” la un eventual proces…de intenţie!

Rep: – Domnule Tache, am în lucru un articol despre proiectul „Oraşul de Floci” din Ialomiţa şi fiind în posesia informaţiei că aţi câştigat licitaţia privind Serviciile de Management la acest proiect, v-aş ruga să-mi spuneţi, concret, ce anume înseamnă aceste Servicii de management?

Dl. Tache: – Păi, în principiul, managementul la un asemenea proiect presupune activităţile specifice oricărui tip de proiect finanţat din Fonduri Europene. Probabil ştiţi că este un proiect finanţat prin POR, şi presupune asistenţa beneficiarului pentru întocmirea tehnice şi financiare , asta însemnând Rapoarte de progres, cereri de rambursare, cereri de plată, notificări la Contractul de finanţare, relaţie cu ADR Sud Muntenia (care-i organismul intermediar care, să zicem, gestionează împreună cu MDRAP acest proiect), participarea la şedinţele interne de proiect, din cadrul Consiliului Judeţean, identificarea soluţiei în cazul în care apar întârzieri, riscuri în implementarea proiectului, deci tot ce ţine de partea de asistenţă a beneficiarului, astfel încât ei să respecte obligaţiile pe care şi le-au asumat prin Contractul de finanţare încheiat cu Ministerul Dezvoltării!

Rep: – Dar, nu dvs sunteţi firma care întocmeşte Studiul de Fezabilitate (SF-ul), nu?

Dl. Tache: – Nuuuu. SF-ul se întocmeşte de către o firmă de proiectare. Dar SF-ul a fost întocmit demult, dinainte de depunerea proiectului. Acuma, pe zona de proiectare, ne aflăm în faza de elaborare a Proiectului Tehnic, unde se va selecta o firmă de proiectare care îl va face. Selecţia se va face prin SEAP, a fost şi publicată procedura, de două sau de trei ori, nu s-a prezentat nici un ofertant, că e o lucrare foarte complexă. Dar, repet, ce ţine de partea de tehnică, adică SF, PT, DE, nu avem noi competenţe.

Rep: – Păi, asta zic! Mi se pare o valoare destul de mare, cei 52.731 lei, adică mai mult de jumătate de miliard de lei vechi. Eu nu raportez suma încasată sau pe care urmează s-o încasaţi, la valoarea totală reieşită din Devizul General al Proiectului, ci la cantitatea şi importanţa muncii efectiv prestată de firma dvs. Căci, dacă ziceţi că Studiul de Fezabilitate a fost realizat de o altă firmă, iar Proiectul Tehnic urmează să-l realizeze o altă firmă, atunci, firma dvs ce anume mai face? Ziceţi-mi aşa, pe înţelesul tuturor!

Dl. Tache: – V-am spus. Este vorba despre întocmirea Rapoartelor trimestriale de progres. Există nişte formulare, nişte cerinţe ale finanţatorului, ale Ministerului, care se depun cu frecvenţă trimestrială, adică până-n anul 2023, cât este estimat să dureze proiectul, se întocmesc din 3 în 3 luni aceste Rapoarte, care se depun la Ministerul Dezvoltării Regionale, şi în care se menţionează care este stadiul proiectului, care este stadiul achiziţiilor din cadrul proiectului, care sunt problemele cu care s-au confruntat. După care urmează partea de raportare tehnică şi financiară. Erste partea de achiziţii. Sdică, e o întreagă documentaţie…

Rep: – În condiţiile în care acest proiect (ca multe altele, pe care dvs le ştiţi sau nu le ştiţi), nu se desăvârşeşte la timpul stabilit , firma dvs are o responsabilitate? Întreb asta, deoarece cred că rapoartele trimestriale ar trebui să atragă atenţia finanţatorului, beneficiarului că, de exemplu, constructorul nu respectă graficul de lucrări, calitatea lucrărilor, etc.

Dl. Tache: – Categoric că toate aceste aspecte, tot ce înseamnă, să zice, nereuşita proiectului care ne este imputabilă nouă, ca şi firmă, sigur că o suportăm ca atare…În măsura în care o eventuală nereuşită a proiectului, se va datora faptului că, ştiu eu, nu se va prezenta nimeni la procedura de licitaţie, sau ei vor face…sau contructorul care va fi selectat să facă lucrările, nu va respecta angajamentele pe care şi le-a asumat… În fine, o chestiune care nu depinde de noi… Deci fiecare parte implicată în cadrul proiectului este răspunzătoare pentru ceea ce face. Adică, eu dacă se pierde finanţare din cauză că nu depun Rapoartele la timp, nu scriu ce trebuie, nu prezint informaţiile aşa cum trebuie să le prezint, nu trimit la timp documentaţiile la avizat, în fine…Sarcinile mele care-mi revin, nu mi le fac, clar că întreg prejudiciul mi se impută mie! Dacă constructorul nu pune cablurile care trebuie sau nu pune materialele care trebuie sau pune altceva în operă, sigur că toate neajunsurile care derivă din chestia asta i se impută lui!

Rep: – Mi se pare că dvs sunteţi „în prima linie” deoarece ziceţi că aveţi aşa de dese raporzări, din 3 în 3 luni. Asta vă întrebam; dacă nu cumva sunteţi primii răspunzători, tocmai pentru că finanţatorul şi beneficiarul află din raportările dvs cum se derulează proiectul…? Înţeleg că nu vă puteţi implica în ceea ce priveşte calitatea lucrprilor. Dar vă puteţi implica în stadiul derulării lucrărilor, nu?

Dl. Tache: – Ideea este cî în momentul în care constructorul o să vină şi o să-şi depună oferta la licitaţie, el o să-şi asume un Grafic de execuţie, care e conform proiectului. Noi o să monitorizăm ca acel grafic să fie respectat! (…) Urmărim şi notificăm beneficiarul (…) Şi propunem măsuri care să fie adoptate pentru ca lucrările să ajungă unde trebuie (…)

Rep. Aţi încasat deja banii sau…?

Dl. Tache: – Banii se încasează pe moment de proiectul progresează. Adică, până în anul 2023…

Rep: – Câţi angajaţi are firma, din care câţi lucrează la acest proiect?

Dl. Tache: – Firma are şase angajaţi, la acest proiect lucrează trei.

Distribuie dacă ți-a plăcut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *