De ani de zile, presa neaservită partidelor şi, implicit, banilor din visteria statului, publică articole din care se înţelege foarte clar că, în fapt, achiziţiile publice sunt „cu dedicaţie”, firmele „de Curte” fiind cele care câştigă simulacru de licitaţie. De ani de zile scriem că, în realitate, chiar şi suma care, până acum, reprezenta „pragul” de la care se porneşte „strigarea” nu constituie un impediment, deoarece „băieţii deştepţi” au tupeul, dar şi sunt învăţaţi cum „să spargă” Devizul în mai multe „căprării”, astfel încât suma să se încadreze în cea prevăzută de Legea Achiziţiilor Publice.
Iată de ce, argumentaţia celor care se fălesc cu modificările aduse legilor în vigoare, ni se pare cel puţin lipsită de consideraţie faţă de puterea noastră de a înţelege şi de a vedea şi dincolo de aparenţe. Căci, ceea ce spune doamna Luminiţa Barcari – parlamentar de Ialomiţa – nu este decât o mândrie izvorâtă, fie pe necunoaşterea realităţii de-acolo, din gândirea strategică a Direcţiilor/Serviciilor de Achiziţii, fie dintr-o exacerbare a sentimentului că PNL produce schimbări care nu vor mai fi tot atât de oneroase pentru bugetul de stat. Cum doamna Barcari nu pare a fi un politician care nu se informează suficient, a doua variantă pare mult mai verosimilă.
Realizări măreţe
„ Am votat ieri în Camera Deputaților proiectul de lege pentru modificarea şi completarea legilor privind achiziţiile publice, concesiunile de lucrări şi servicii și căile de atac în urma atribuirii.
Proiectul de lege aduce schimbări majore la Articolul 7 din Legea 98 / 2016 privind achizițiile publice, care prevede pragurile pentru achiziții directe fără licitație.
Achiziția directă de bunuri și servicii se poate face dacă valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 560.000 de lei pentru lucrări și mai mică de 200.000 de lei pentru produse și servicii.
Totodată, autoritățile contractante sunt obligate să consulte minimum trei operatori pentru achizițiile directe de peste 140.000 de lei la bunuri și 300.000 de lei la lucrări. Dacă în urma consultării autoritatea respectivă (primărie, minister etc.) primește doar o ofertă valabilă, achiziția poate fi realizată.
Autoritatea contractantă poate plăti direct, pe baza unui angajament, fără acceptarea prealabilă a unei oferte, dacă valoarea estimată este mai mică de 9.000 de lei.
Inițiativa legislativă simplifică procedurile greoaie ale achizițiilor publice. Termenele de evaluare a ofertelor se reduc, astfel încât procedurile să fie finalizate într-un termen rezonabil, fără întârzieri nejustificate și fără a exista riscul unor blocaje. Legea, care vine în sprijinul implementării eficiente a PNRR, merge la președinte pentru promulgare, Camera Deputaților fiind for decizional.”