Deşi legea spune BA, poliţiştii din Slobozia spun DA…căruţelor!

Distribuie articolul:

* În ciuda faptului că atelajele hipo, adică cele trase de animale, nu au voie, conform legii, să circule pe drumurile naționale, europene, cât și pe cele municipale, în anul 2013, în Ialomiţa au avut loc 9 accidente în care au fost implicate astfel de vehicule.

 

Într-unul dintre aceste accidente, care s-a petrecut în luna noiembrie a anului trecut, o persoană chiar şi-a pierdut viaţa. În cauză a fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de ucidere din culpă, pentru că respectivul conducător auto, un tânăr de doar 19 ani s-a urcat băut la volan. Deși vina, în acest caz aparține șoferului băut, trebuie să recunoaștem că nici acea căruță nu avea ce să caute noaptea pe șosele, nesemnalizată. De la începutul anului 2013 şi până în prezent, pe şoselele ialomiţene au avut loc 9 accidente de circulaţie în care au fost implicaţi conducători de atelaje hipo. Acestea s-au soldat cu vătămarea corporală uşoară a 8 persoane, vătămarea gravă a două şi decesul uneia. De asemenea, poliţiştii rutieri din Ialomița au aplicat conducătorilor de atelaje hipo, în cursul aceleiaşi perioade, 995 de sancţiuni contravenţionale, cu o valoare totală de 159.200 RON, pentru încălcări la normele rutiere în vigoare. Se pare că amenzile nu reprezintă soluția pentru astfel de infracțiuni, majoritatea cetățenilor neținând cont de valoarea amenzilor având în vedere că oricum nici nu se gândesc să le plătească.

Unde-i lege e și tocmeală

 Deși zilnic, pe podul care leagă Slobozia de Cartierul Bora, trec căruțe care încurcă circulația pe un drum cu trafic intens, polițiștii închid ochii la vederea lor, iar cozile de mașini în spatele căruțelor sunt interminabile. Dar cum ne putem aștepta ca simplii slujbași, angajați ai Inspectoratului de Poliție, să ia atitudine cu privire la acest aspect, când însuși comisarul șef de poliție, Viorel Ștefu, le găsește scuze oamenilor care, zicea dumnealui, în urmă cu ceva vreme : „ săracii, n-au alt mijloc de transport ca să ajungă la obor, și nici alt traseu”. Am întrebat totuși, un agent de poliție rutieră dacă mașinile primesc amendă pentru neplata rovinietei, pentru același tronson de șosea, iar acesta ne-a răspuns pe un ton arogant că rovinieta este obligatorie pentru drumurile naționale.  De ce? N-aveţi?”. Se pare că la Slobozia, legile sunt altele, sau că fiecare polițist le aplică în funcție de starea de spirit sau de…simpatii, altfel nu înțelegem de ce pe parcursul unui an întreg au fost sancționați doar 9 conducători de atelaje hipo pentru încălcarea acestei reglementări, de a intra cu astfel de atelaje pe un drum național. Soluția ar fi putut veni de la Guvern, prin mult-discutata lege rutieră, care ar fi permis Poliției să confiște vehiculele care încalcă grav legea rutieră, dar aceasta nu s-a aprobat. Totuși există articolul 71, aliniatul 2 din OUG 195/2002 care prevede ca autoritățile administrației publice locale sunt obligate să amenajeze drumuri laterale destinate circulației vehiculelor cu tracțiune animală, a animalelor de povară, de tracțiune sau de călărie, precum și a animalelor izolate sau în turmă pe drumuri naționale, în municipii și pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului ”. Am întrebat și noi IPJ Ialomița dacă au informat/amendat vreuna dintre autoritățile locale sub aspectul acestei legi, iar răspunsul primit a fost : „ După data intrării în vigoare a OUG 195/2002 și a Regulamentului de aplicare a acesteia, administratorii de drum au fost informați cu privire la prevederile legale, însă s-a invocat lipsa fondurilor necesare pentru construirea drumurilor laterale, nefiind aplicate sancțiuni contravenționale pentru aceștia, întrucât și-au exprimat dorința de construire a acestor drumuri laterale imediat ce vor avea fondurile necesare. Iar din 2002, de când legea se află în vigoare, până în 2014, administrațiile locale nu au găsit fonduri pentru a intra la „adăpostul” legii. În schimb, anual, consiliile locale încep construcții a unor săli multifuncționale pe care nu le dau niciodată în folosință, ridică biserici și modernizează sedii de primării. Dar dacă există „dorința de a de construire a acestor drumuri”, de ce să le aplice amenzi și să îi impulsioneze să ia atitudine în legătură cu această problemă ?!

Cristina Ghinea


Distribuie articolul:

2 thoughts on “Deşi legea spune BA, poliţiştii din Slobozia spun DA…căruţelor!

  1. Cristina, tată, ţi-ai pus ţiganiada pe cap. E bine ce faci, dar … ştii că cioroii sunt periculoşi, mai ales că sunt sub oblăduirea poliţiştilor şpăgari. Sintagma „atelaje hipo” nu se referă la atelaje trase de animale, ci strict DE CAI.

  2. Normal ca inchid ochii! Daca isi fac meseria sunt luati la suturi de sefi pt exces de zel! E binecunoscut cazul unui fost politist de la Grivita care atunci cand aplica legea si carutasilor era blamat de toata lumea, atat de cei sanctinati cat si de sefi! Si atunci pt ce sa se oboseasca politistii?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.