Absenteismul şcolar a devenit în ultimii ani un fenomen social extrem de îngrijorător şi care se află frecvent în atenţia Inspectoratului Şcolar Judeţean. Pe paliere de educaţie, absenteismul se dezvoltă progresiv, din ciclul primar şi pînă în cel liceal, iar cifrele o dovedesc pe deplin. Elevii din liceele ialomiţene chiulesc tot atît de mult cît o fac şi colegii din ciclul primar şi gimnazial la un loc, deşi numărul de elevi este aproximativ identic în cele două sectoare educaţionale analizate. Practic, liceeni lipsesc de la cursuri de două ori mai mult decît o fac elevii din clasele I-IV şi V-VIII. Nici clasa pregătitoare nu stă mai bine, pentru că şi elevii de aici absentează, în medie fiind înregistrate 5,6 absenţe pe copil.
„Lista ruşinii“ cu şcoli din Ţăndărei, Bărbuleşti şi Bărcăneşti
Pentru început, să facem precizarea că, în primul semestru al anului şcolar 2012-2013, s-au înregistrat oficial aproape 500 de mii de absenţe în şcolile ialomiţene. Dintre acestea, doar aproape 150 de mii au fost şi motivate, semn că din numărul total de elevi ialomiţeni, de puţin peste 35 de mii, media absenţelor pe fiecare elev înseamnă 13,98 absenţe. În prima jumătate a anului acesta şcolar, cel mai mult au chiulit elevii de clasa a XIII-a, unde media absenţelor este de 40,1 pe fiecare elev, iar pe total învăţămînt liceal de zi de 22,97 absenţe pe fiecare elev. Spre comparaţie, elevii din ciclurile primar şi gimnazial sînt mai conştiincioşi în ceea ce priveşte prezenţa la cursuri, copiii din clasele V-VIII înregistrînd o medie a absenţelor pe elev de numai 13,31, iar cei din clasele zero-IV de sub 8 absenţe pe fiecare copil. „Lista ruşinii“ pe care a întocmit-o Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa în privinţa absenţelor înregistrate de elevi cuprinde la loc de cinste unităţi de învăţămînt din localităţi dominate de populaţie de etnie rromă. Astfel, Şcoala nr. 1 din Ţăndărei, Şcoala Bărbuleşti sau Şcoala Bărcăneşti au o medie a absenţelor pe fiecare elev extrem de îngrijorătoare, în ordine fiind consemnate medii de 66,98, respectiv 57,13 sau 23,55 absenţe pe fiecare elev. Faceţi singuri comparaţia cu media de la nivel judeţean şi vă veţi da seama dacă respectivii copii au vreun gînd de învăţătură sau ba. Totuşi, trebuie să scoatem în evidenţă faptul că în comparaţie cu anii trecuţi, pe perioada analizată, adică prima jumătate a anului şcolar, numărul absenţelor s-a redus simţitor, în condiţiile în care populaţia şcolară se păstrează în linii mari cam aceeaşi, cu mici influenţe insignifiante. Concret, dacă în semestrul întîi al anului şcolar 2010-2011 erau contabilizate aproape 674 de mii de absenţe, dintre care motivate aproape 35%, în anul şcolar 2011-2012 numărul absenţelor s-a redus cu aproximativ 150 de mii pînă la un nivel de 526 de mii de absenţe în total semestru. Practic, elementul de comparaţie ne spune foarte clar că numărul de absenţe pe elev a scăzut de la 18,02 în anul şcolar 2009-2010, pînă la 13,98 în prima jumătate a anului şcolar actual. Potrivit specialiştilor în educaţie, fenomenul absenteismului se înregistrează atunci cînd elevul nu lipseşte de la o oră anume din programa şcolară, ci porneşte de acasă ca şi cum ar merge la cursuri dar sfîrşeşte prin a-şi petrece ziua în cu totul şi cu totul alte locuri. Iniţial, elevul absentează de cîteva ori o zi întreagă de la şcoală, preferînd activităţi considerate de el mai plăcute: mersul în cafenele, baruri, săli de internet, magazine, parcuri. De cele mai multe ori, anturajul este cel care îi determină pe elevi, în special cei din ciclul liceal, să chiulească de la şcoală.
George ŞEITAN