Să ne-amintim. La începutul anului 2018 SC Vivani Salubritate S.A şi-a anunţat intenţia de a construi o nouă Celulă a Depozitului de deşeuri periculoase, pe acelaşi amplasament pe care funcţiona aşa-numita CELULA numărul 1. În urma Dezbaterii Publice desfăşurată în data de 17.05.2018, dat fiindcă societatea civilă a contestat solicitarea VIVANI, Agenţia pentru Protecţia Mediului a luat decizia de SISTARE a procedurii. Doar că, aşa cum se întâmplă în multe alte cazuri, din motive pe care noi le putem doar bănui/intui, pe la jumătatea lunii ianuarie a anului 2019, firma Vivani a refăcut aşa-numitul MEMORIU de prezentare, fapt ce a determinat Agenţia pentru Protecţia Mediului să reia procedura de emitere a AUTORIZAŢIEI DE MEDIU. De la data reluării procedurii, Primăria municipiului Slobozia „s-a luat la trântă” cu APM, trimiţând adrese chiar şi la Ministerul Mediului. Cu toate că pe la jumătatea anului trecut a avut loc încă o Dezbatere Publică, a Raportului privind impactul asupra mediului pe care îl va avea depozitarea a şi mai multor deşeuri periculoase, procedura de obţinere a documentelor care dau VIVANI posibilitatea să extindă „groapa” de deşeuri PERICULOASE a continuat şi s-a finalizat cu EMITEREA ACORDULUI DE MEDIU nr. 1/30.09.2019, acord emis de către domnul Ghiauru – directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Ialomiţa, acord care pecetluia că firma VIVANI poate să construiască „DEPOZITUL DE DEŞEURI PERICULOASE CELULA 2”. Nu discutăm astăzi despre amplasament, concesiune, PUG, PUZ şi alte documente „cusute cu aţă” în dosarul cauzei pierdute. Vă spunem că AZI, 27 februarie 2020, pe Ordinea de zi a şedinţei consilierilor locali, primarul Adrian Mocioniu a readus în atenţia publică problematica depozitării deşeurilor menajere şi, mai ales, periculoase. Având în vedere scandalul mediatic ce s-a creat în jurul extinderii Depozitului în care de foarte mulţi ani se tot aduc fel de fel de deşeuri catalogate drept periculoase, acestea îngropându-se sau incinerându-se, primarul Mocioniu a înaintat spre dezbaterea consilierilor locali un alt Proiect de Hotărâre „cu privire la interzicerea deschiderii unor noi activităţi de depozitare a deşeurilor periculoase şi toxice industriale şi limitarea celor în derulare la actuala capacitate, precum şi interzicerea de noi activităţi prevăzute în anexa 1 a Legii nr. 292/ 2018 cu excepţia art. 7 lit.b, încadrate în activităţi cu impact semnificativ asupra mediului, care se supun evaluării impactului asupra mediului (EIM)”
Când specialiştii din Primăria Slobozia au întocmit Referatele care au stat la baza Proiectului iniţiat de Mocioniu, cu toţii au avut în vedere tot felul de prevederi legale, în temeiul cărora să poată susţine interzicerea extinderii Depozitului, investiţie pe care firma VIVANI se pregăteşte să o deruleze, mai cu seamă că, nu cu mult timp în urmă a şi obţinut Autorizaţie de construcţie de la Primărie. Băgând la înaintare fenomenul poluării la care oraşul este supus din toate părţile, deoarece de jur împrejurul localităţii sunt societăţi comerciale care poluează, dar mai ales precizând că „în contextul european oportunitatea acestei Celule 2 nu este o legitimare decât în deservirea celorlalte ţări din Uniunea Europeană, mai ales că preţul pe tona de deşeuri în România este de 20 de euro, iar în Italia, de exemplu, este de 350 euro/tonă”, primarul Mocioniu a reuşit să sintetizeze foarte în clar motivul pentru care firmei VIVANI nu i se va mai permite „să se întindă la un aşa afront”. Căci, dacă nu ştiaţi, vă spunem că se doreşte extinderea Depozitului prin construirea/amenajarea unei noi Celule (în fapt, o groapă care după depozitarea gunoiului care, chipurile, a fost neutralizat, se acoperă cu pământ şi se lasă „grea moştenire” generaţiilor care vin după noi), care va avea un volum de 115.000 mc, cu o capacitate de stocare de 241.500 tone. De menţionat că în Raportul care a stat la baza Proiectului de Hotărâre se precizează: În condiţiile în care proiectul a fost înmcadrat de textul legii activităţi CU IMPACT SEMNIFICATIV asupra mediului, tratarea cu superficialitate a efectelor lui este îngrijorătoare, premisele protejării fiind neexistente în acest context. (…) Având în vedere că pe amplasament există deja:
- INCINERATORUL Pro Air Clean S.A.;
- 2 Celule de AZBEST;
- 3 Celule deşeuri municipale nepericuloase (menajere, n.red)
- Platforma depozitare temporară;
era normal ca impactul să fie enunţat şi cumulativ, după construcţia Celulei 2 de deşeuri, pe amplasament ar exista 410.250 tone de deşeuri PERICULOASE.. Tot în Raport, respectiv Proiectul de Hotărâre se face precizarea negru pe alb că „ Pe amplasament de află INCINERATORUL Pro Air Clean – unde tehnologia actuală e departe de a elimina poluarea. CENUŞA, ZGURA EXTREM DE TOXICĂ este depozitată la Rampă. Asta, în condiţiile în care în numeroase ţări din Europa, incineratoarele sunt percepute şi ntratate similar cu centralele nucleare. Este ştiut faptul că România este una dintre ţările UE cu cea mai ridicată rată de depozitare la Rampă (90%), în timp ce, când vine vorba despre rata de reciclare, ţara noastră se situează la coada clasamentului. Şi totuşi, să nu credeţi că VIVANI, dimpreună cu operatorul de salubritate care este POLARIS, nu încasează bani „grei” de pe urma reciclării. Şi nu-i vorba numai despre PET-uri, sticlă, hârtie, ci şi de multe alte „materiale” şi elemente cuprinse în Tabelul lui Mendeleev! Materialele care nu sunt fezabile spre a fi valorificate sunt îngropate. În cadrul Depozitului VIVANI, conform Listei naţionale de deşeuri (publicată în Monitorul Oficial cu numărul 194 bis din 08.03.2005 (vă daţi seama că Lista nu a mai fost actualizată de-atâta timp?), în cadrul depozitului existent, VIVANI numără 288 de deşeuri acceptate la depozitare. Dintre acestea, 122 au posibilitatea de a fi valorificate. Şi aici România, respectiv depozitul din Slobozia, înregistrează deficienţe, deoarece în timp ce alte ţări supun deşeurile unor operaţiuni de valorificare, chiar ENERGETICĂ, cantitatea de deşeuri tratate de România este nesemnificativă. Şi despre emisiile extrem de toxice pe care le emit în atmosferă Incineratoarele de tipul celui aflat la o azvârlitură de băţ de Depozitul din Slobozia, se vorbeşte în Proiectul de Hotărâre care va fi supus aprobării consilierilor locali, în majoritatea lor PSD-işti. Sunt 69 de pagini pline cu precizări şi motive menite a determina o altă abordare a situaţiei în care se află municipiul Slobozia, din cauza extinderii Depozitului de deşeuri periculoase, ar putea să-i determine pe consilierii locali să fie cel puţin circumspecţi în ceea ce priveşte această mărire a capacităţii de deşeuri PERICULOASE care va fi depozitată atât de aproape de şoseaua care leagă Slobozia de Staţiunea Amara…Facem această precizare, în speranţa că onor consilierii vor vedea afacerea de dincolo de aparenţe, prin asta înţelegând că VIVANI vrea să se extindă cât mai aproape de şosea, din motive strict financiar-contabile.
În contextul în care primarul Mocioniu nu mai este membru PSD, rămâne de văzut dacă ei, consilierii locali majoritari, dar şi cei ai Opoziţiei, vor fi citit, cu atenţie, fiecare rând din cele 69 de pagini şi vor vota cinstit, corect şi întru binele şi avantajul cetăţăenilor! Deşi nu mai credem în posibilitatea stopării extinderii Depozitului, suntem mulţumiţi să constatăm că nu suntem singurii care văd şi dincolo de aparenţe!