* Abandonul şcolar, programa şcolară prea puţin adaptată la noile cerinţe ale economiei, ale societăţii, lipsa dotărilor în multe dintre unităţile de învăţământ, par a nu fi printre preocupările cadrelor didactice, mai ales ale celor care, vremelnic, îndeplinesc funcţii de conducere.
A doua ediție a Conferinței naționale „Creatori de Educație” a avut loc în perioada 18 – 20 mai 2021. Am aflat asta, dintr-un Comunicat de presă (transmis, desigur, tot în format PDF, deşi am explicat doamnei Mitran – şefa Inspectoratului, că formatul DOC ne-ar ajuta scutindu-ne să „pigulim” pe text..),în fapt, o foarte scurtă prezentare a evenimentului dedicat câștigătorilor selecției naționale de bune practici „Creatori de Educație” din anul 2020.
Potrivit comunicatului de presă, în cadrul evenimentului, sunt organizate „ateliere tematice despre necesitatea, avantajele și managementul activităților de formare continuă a cadrelor didactice, managementul curriculumului bazat pe competențe-cheie, dar și despre modele de bune practici în educație în învățământul primar și gimnazial, în general. Ministrul educației, domnul Sorin Mihai Cîmpeanu, ne-a făcut onoarea de a fi prezent la conferință, alături de secretari de stat și de mai mulți profesioniști din cadrul ministerului. Totodată, la conferință participă toți inspectorii generali școlari și toți directorii Caselor Corpului Didactic din țară, experți în educație și membri ai echipei proiectului CRED. Creatorii de Educaţie vor avea posibilitatea de a-și prezenta activitățile câștigătoare, un moment important al conferinței fiind chiar Gala de premiere a acestora.”
Anul trecut…
La selecția de anul trecut, atunci când s-a desfăşurat prima ediţie, au fost validate 293 de activități (156 din nivelul primar și 137 din cel gimnazial), fiind acordate 50 de premii (20 de premii pentru activitățile din nivelul primar și 30 de premii pentru activitățile din nivelul gimnazial). Un click pe https://www.creatorideeducatie.ro/participanti-la-selectia-din-2020/ vă va face să înţelegeţi că, în fapt, câteva cadre didactice s-au înscris într-un Concurs, fiecare dintre dascăli participând cu un proiect. „Școala de azi ne pregătește pentru viață” ; „Proiect și concurs județean „Călător în Europa”; „Școala de acasă – activități suport pentru învățarea online”; „O poveste pe săptămână de pe discuri de vinil”; sunt doar câteva dintre titlurile pe care le-am putut citi în frazele ticluite spre a (ne) convinge că activităţile desfăşurate merită să fie premiate. Cât impact au avut acele proiecte în dezvoltarea cognitivă a elevilor, ştiu, probabil, cadrele didactice. Noi, ceilalţi, nu putem să nu ne întrebăm care sunt interesele din spatele atâtor şi-atâtor întâlniri între cadrele didactice, întâlniri care, cel mai probabil, costă. Şi în mod firesc se nasc întrebări legate de costuri. Cât costă, în fiecare an, toate aceste întâlniri, tot felul de Concursuri şi Cursuri înmănunchiate în aşa-numite Proiecte cu finanţate din Fonduri Europene sau de la Ministerul Învăţământului? Deoarece, astfel de înformaţii arareori se afişează pe site sau se transmit către presă, nu ne rămâne decât să adresăm, în scris, întrebări, nădăjduind că vom afla şi ne vom „minuna”!