În ciuda evidenţelor care certifică faptul că şi legumele româneşti au ajuns să nu mai aibă nici un gust, peste 200 de fermieri din regiunea de sud a ţării livrează, începând cu luna iunie, legume proaspete pentru hipermarketurile din România sub brandul „Dor de gust”, în jur de 10.000 de tone din peste 35 sortimente de legume şi zarzavaturi urmând să fie livrate în acest an în marile lanţuri de retail. Directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), Delia Nica, salută iniţiativa legumicultorilor din sudul ţării de a livra produse către supermarketuri, atenţionând, însă, că relaţia stabilită este similară unei căsătorii din interes, care funcţionează mai mult decât cele pornite din pasiune, atâta timp cat partenerii obţin ceea ce îşi doresc unul de la celălalt. „Nu este simplu, dar aveţi tot suportul din partea noastră pentru că este în interesul nostru să convieţuim împreună. Vă rog să vă aşteptaţi de la noi la o căsătorie din interes, nu la una din pasiune. Căsătoriile din interes funcţionează mai mult decât cele pornite din pasiune, din punctul meu de vedere, atât timp cât partenerii obţin ceea ce îşi doresc unul de la celălalt. Noi ne dorim să vă avem alături pentru că nu putem fără dumneavoastră şi nu mă refer la reţele, ci la clienţii noştri. Ei sunt cei care fac comenzile, nu noi. Buyerul face comenzile, în funcţie de ce îşi doreşte clientul. Noi trebuie să punem pe raft mărfurile care se vând pentru că la produsele alimentare banii nu se fac din adaosuri ci din volum. Mă bucur că s-a pornit acest proiect deoarece cu cât vom avea mai multe asociaţii cu atât penetrarea dumneavoastră în lanţurile de magazine va fi mai puternică”, a declarat Delia Nica, la lansarea programului „Dor de gust”.
Aceasta i-a sfătuit pe producători să angajeze persoane care să vorbească aceeaşi limbă, să facă legătura între producători şi supermarketuri. „Cele două părţi trebuie să vorbească acelaşi limbaj. Dumneavoastră ştiţi foarte bine partea de producţie, însă dacă nu aveţi pe cineva care să vorbească acelaşi limbaj cu cumpărătorul se produc scurt circuite în comunicare şi de aici disfuncţionalităţi în parteneriatele cu dumneavoastră. Poate este un cost suplimentar dar este un punct în reţeta de succes. De asemenea, avem nevoie de anumite cantităţi la momentele în care le comandăm şi de calitatea pe care o doreşte clientul. Avem nevoie de cantităţi dar nu doar sporadice. Toţi ne-am dori ca 80-90% din produsele care se găsesc la raft să provină din producţia internă”, a adăugat Nica.
AMRCR are 20 de membri din care 12 comercializează produse alimentare..
Programul „Dor de gust”’ este o iniţiativă a Asociaţiei Cultivatorilor de Legume, cu sprijinul Organizaţiei Interprofesionale PRODCOM Legume-Fructe şi a Centrului de Comunicare al Fermierilor din România. Această iniţiativă este susţinută de Grupul Agricover care va asigura platforma operaţională a programului, oferind suportul logistic, tehnic, financiar şi de management al riscului.
Kaufland, Auchan, Cora şi Selgros sunt primele mari hipermarketuri care au dorit să comercializeze legumele proaspete din program, iar iniţiatorii au declarat că doresc să fie prezenţi în cât mai multe supermarketuri până la toamnă.
Potrivit Agerpres, legumele româneşti care îşi vor face loc pentru prima oară pe rafturile marilor reţele de retail sunt produse în ferme din cele mai renumite bazine legumicole ale României: Vidra, Izbiceni, Dracea, Nuci, Lunguleţu, Gheorghe Doja, Măriuţa.