Unii copii îşi expun talentele ca lumea să le vadă, iar alţii pot avea talente ascunse care încă aşteaptă să fie descoperite. Uneori puteţi găsi indicii pentru darurile lor în modul de rezolvare al puzzle-urilor, sortarea obiectelor sau rezolvarea unor sarcini în casă. În ediţia de astăzi, vă voi pune la dispoziţie câteva indicii de reperare a copiilor supradotaţi şi cum puteţi să-i antrenaţi în a avea o mai bună valorificare a talentelor. Dacă îi place copilului să formeze grupuri de elemente pe culori, mărimi, forme sau îi place să ordoneze şosetele înseamnă că acesta are o gândire de tip analitic, acordă o atenţie mărită detaliilor şi este bine organizat. Aceste calităţi sunt indicatori de aptitudini în matematică, dar şi ştiinţă. Pentru a-i hrăni interesul în acest sens puteţi găsi activităţi de încurajare a abilităţilor matematice şi de ştiinţă (jocuri de potriviri, sortare de monede, vizită la muzeu, etc). În cazul unui copil vorbăreţ ce are un vocabular avansat pentru vârsta lui, inventează poveşti şi vrea să aibă întotdeauna ultimul cuvânt, este un semn al unei competenţe verbale deţinută de un copil talentat. Pentru a-l încuraja în valorificarea talentului său puteţi crea un jurnal cu poveşti sau îl puteţi filma realizând interviuri cu diferite persoane. Vizitaţi biblioteca, vorbiţi despre istorie, documentare şi învăţaţi-l să fie şi un bun ascultător. Copiii cu competenţă verbală mărită pot excela ca jurnalişti sau avocaţi. De asemenea un copil supradotat poate fi şi acela ce visează idei măreţe, îi place să dea o nouă folosinţă obiectelor sau desluşeşte moduri inovatoare de rezolvare a dificultăţilor întâlnite. Pentru a încuraja un astfel de copil este indicat să îi oferiţi diverse cadre de explorare a creativităţii şi imaginaţiei prin experimentare de proiecte ştiinţifice, vizită la un muzeu de artă sau teatru. El poate deveni actor, designer sau un mare artist. Copilul ce adoră să rezolve puzzle-uri poate ajunge un bun detectiv sau arheolog. Acesta este un copil ce procesează informaţiile vizuospaţial, gândeşte în imagini şi are talentul de a vedea imaginea de ansamblu. Nu ezitaţi să-i oferiţi şi alte activităţi ce necesită rezolvarea problemelor spaţiale, cum ar fi labirinturi. Puteţi explora cartierul cu ajutorul unei hărţi, rezolva jocuri de cuvinte sau poveşti misterioase. Un copil ce preia conducerea şi are opinii puternice poate deveni un lider excelent. Pentru a-i veni în ajutor îl puteţi responsabiliza cu organizarea unor proiecte de familie (petrecerea timpului liber), oferiţi-i ocazia de a-şi spune părerea şi a lua decizii reale. Satisfaceţi nevoia de a conduce şi de a fi responsabil. Copiii cu inteligenţă corporal-kinestezică ce sunt tot timpul în mişcare absorb cel mai bine informaţia atunci când activităţile implică acţiune şi mişcare. Aceştia au nevoie de explorare prin muzică şi mişcări, dar se bucură şi atunci când realizează activităţi ce implică folosirea mâinilor (modelaj). Aceşti copii pot deveni buni bucătari, dansatori, sculptori sau sportivi. Dacă nu vedeţi oricare dintre aceste semne la copilul dumneavoastră, fiţi deschişi la nou şi cercetaţi. Expuneţi-l la o mulţime de activităţi care să-l intereseze, dar nu-l supraîncărcaţi. Daţi-i timp suficient pentru a se informa, explora şi crea. Nu ezitaţi să cereţi feedback de la alţi adulţi din viaţa copilului pentru a vă oferi noi perspective. Obiectivul dumneavoastră final este de a iubi copilul pentru ce este şi a-l ajuta să-şi atingă pe deplin potenţialul său. Pentru propuneri de subiecte, critici şi păreri vă sunt la dispoziţie la adresa: Psihologetb@gmail.com