- Olaru, Berbece, Şapira. Cei trei manageri care au condus această unitate spitalicească au fost numiţi de către PSD. Înaintea lor a fost Panţuru, membru marcant al PD-L…
Istoria Spitalului de Urgenţă Slobozia s-a scris filă cu filă în presa locală. Ani de zile, cei care nu am fost (a)serviţi financiar, am tot scris, mai ales despre ceea ce oricine poate vedea oriunde şi-ar îndrepta privirea. Nu ştim cât de mult au contat cârcotelile noastre publicate în plan local şi/sau transmise presei centrale. Tot ceea ce ştim este că, din cauze cu mult mai absconse decât cauzele care, chipurile, i-au determinat pe directorii numiţi de conducerea de partid şi de stat să demisioneze.
Peste 900 de angajaţi…
Medici, asistente, infirmiere, femei de servici, brancardieri, tehnicieni, muncitori şi, desigur, personalul TESA. Mai exact 919 posturi. Nu toate ocupate, desigur, dar nu din vina pacienţilor-contribuabili, ci – aţi ghicit! – din vina celor care sunt responsabili…Şi cum Spitalul se subordonează Consiliului Judeţean Ialomiţa, cine crede că directorii nu sunt aleşi de către conducerea de partid şi de stat. CJI dă bani, Ministerul Sănătăţii dă şi el bani, Casa Judeţeană de Sănătate dă şi ea bani. Toate aceste instituţii ale statului dau bani din banii viraţi de contribuabili în Fondul de Sănătate. Cu precizarea că la Fondul de Sănătate contribuie şi fiecare firmă în parte pentru fiecare dintre salariaţii ei, chit că salariatul-pacient nu beneficiază de tratament dublu datorită acestei „găselniţe” legislative, prin care patronii sunt încovoiaţi sub biruri, prezentăm pe scurt organigrama spitalului. Din cei 919 salariaţi, 43 sunt funcţii de conducere. Adică şefi. Cele 919 posturi sunt împărţite pe Secţii, Compartimente, domenii de activitate…Deşi am putea, azi nu vom prezenta, pe „căprării”, unde sunt cuprinse cele 919 posturi. Azi, din cauza demisiei proaspăt depuse de către doamna manager Şapira Violeta, face doar o scurtă trecere în revistă a numărului de posturi menite a contribui la curăţenia şi ordinea din spitalul în care, zilele trecute, au fost filmate imagini înfăţişând o mizerie greu nu numai de admis, ci şi de descris aici, în formatul print, cel care se bazează pe cuvinte…Aşadar, conform organigramei spitalului, la Serviciul administrativ lucrează 60 de persoane, la Seviciul Tehnic alte 49 de persoane, în Policlinică sunt 5 îngrijitoare. Sunt mulţi, sunt puţini, nu ne pronunţăm, ci doar vă spunem că în organigramă mai apar şi 10 persoane angajate la aşa-numitul „ Serviciu de Supraveghere control al infecţiilor nosocomiale” (care, cică, are în subordine chiar şi un Compartimente de Dezinfecţiue, Deratizare, Dezinsecţie), condus de-un aşa-numit „director îngrijiri”…
Şi nici banii nu-s aşa puţini!
Anul trecut, aproape 660 de MILIARDE de lei vechi. Mai exact, 65.868.000 lei. Anul acesta, după rectificare, veniturile celui mai mare spital din Ialomiţa se ridică la 50.450.000 lei, ceea ce înseamnă peste 500 de MILIARDE de lei vechi. Şi cum suntem abia la jumătatea anului, iar bani vor mai fi alocaţi prin rectificări bugetare, este posibil ca bugetul să fie cu mult mai mare decât cel de anul trecut. Unde se duc banii când se …duc? În salarii, ca în oricare altă instituţie a statului, în care angajaţii reclamă că-s puţini raportat la volumul de muncă, iar salariile lor sunt „după buget…”, adică mici! Păi, potrivit bugetului ce poartă şi semnătura doamnei Feştilă Violeta – directorul economic al unităţii – o parte din sutele de miliarde intră în salariile angajaţilor. Ciudat ar trebui să li se pară unora, faptul că deşi cheltuielile salariale au fost anul trecut în sumă de aproape 345 de MILIARDE de lei vechi, salariile aşa-numite „de bază” s-au cifrat la doar puţin peste 217 MILIARDE de lei, restul fiind, fie sporuri, fie plăţi cu ora, fie tichete de masă, fie… Unde s-au dus banii rămaşi după ce au fost răsplătiţi angajaţii? Potrivit înscrisurilor reprezentând B.V.Ch-ul, vreo 200 de MILIARDE de lei vechi au fost cheltuiţi pe aşa-numitele „Bunuri şi Servicii”. Parcurgând cu privirea detalierea cheltuielilor, ciudat mi s-a părut – şi aici – faptul că deşi există tot felul de rânduri, în dreptul cărora stau scrise sume considerabile de bani alocaţi – şi cheltuiţi, desigur! – pentru „alte cheltuieli pentru întreţinere şi funcţionare”, totuşi pentru „materiale de curăţenie” apare distinct o sumă care ni s-ar părea de-a dreptul derizorie. Dacă, repet, nu ne-am gândi că este posibil ca onor conducerea să ne răspundă că se mai completează şi de colo, şi de dincolo, din rubricile alea înfăţişând uimitor de multe „alte cheltuieli”. Spun asta, având în vedere că şi anul acesta există rândul cu „alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare” înfăţişând suma de 2.486.000 lei. Adică aproape 25 de MILIARDE de lei vechi. Până acum, căci, cum spuneam, suntem abia la jumătatea anului şi mai urmează rectificări… Sau nu, căci CJI nu a prea alocat bani decât pentru lucră(tu)ri de investiţii? Care, lucrări, dacă ar fi luate la puricat, este posibil ca şi-un prost să vadă şi dincolo de aparenţe, să facă legătura cu sponsorii la puşculiţa de partid, să vadă cine-s patronii firmelor care le-au executat şi chiar motivul pentru care au şi sponsorizat unii, mai filotimi…
Cine va veni…când va veni…
Doamna director Şapira a demisionat. De fiecare dată când le-am spus directorilor (căci având 18 ani de presă, tuturor celor evidenţiat azi le-am spus!) că spitalul ar putea arăta bine dacă ar încăpea pe mâna unui om gospodar, mi-am atras cel puţin priviri piezişe. Chiar şi-aşa, azi când scriu gândindu-mă la „rezerva de cadre” a PSD aflat la conducere şi, deci, în poziţia de a decide cine va ocupa funcţia de manager al spitalului, tot aşa gândesc referitor la calităţile pe care trebuie să le aibă viitorul director! Sigur că e de preferat ca directorul să provină din rândul medicilor. Dar nu este obligatoriu, fie şi numai datorită faptului că, de multe ori, un economist ştie chiar mai bine cum să chivernisească banii, iar dacă trebuie să cumpere ceva pentru activitatea medicală, sigur se va sfătui cu medicii…Că e medic, că e economist, că este specialist în oricare alt domeniu, contează numai înmăsura în care priceperea profesională este dublată de simţul datoriei şi, mai ales, de cât de bun gospodar este, astfel încât să facă din spitalul Slobozia un loc în care pacienţii să fie trataţi şi omeneşte nu numai medical!