Ionica Ghinea: – Domnule Pericli, firma dvs a concesionat acest Serviciu, de la Primăria Slobozia, în anul 2013 sau mai devreme?
Nicu Pericli: – Prima dată, în 2010. După care, m-am retras, a urmat procedurile pentru o nouă atribuire, la care nu m-am prezentat, cred că de două ori (au fost de mai multe ori atribuirile!), într-un final m-am prezentat cu un alt parc auto, cu alte maşini, speciale pentru transport public urban, mijloace de transport care, am zis eu că sunt ideale, în primul rând din punct de vedere tehnic. Mă refer la podeaua aceea netedă care este la nivelul bordurii, şi este nemaipomenită pentru persoanele în vârstă. Am şi primit de la dumnealor numeroase felicitări că nu mai au grija treptelor.
Ionica Ghinea: – Dumneavoastră ati avut, prin contract, stabilite nişte criterii de performanţă? În sensul că aţi avut de reconfigurat numărul de Staţii de autobuz. Aţi mărit, parcă, numărul acestora, nu?
Nicu Pericli: – Da. Am mărit. La Slobozia Nouă avem o staţie în plus, undeva mai departe de la Biserică…
Ionica Ghinea: – A trebuit să păstraţi sau chiar să creşteţi numărul de salariaţi? Vi s-a impus prin Caietul de sarcini, prin contract sau nu?
Nicu Pericli: – Nu, am avut ca şi condiţii dioar numărul mijloacelor de transport şi, automat, trebuia să ai şi un număr de angajaţi.
Ionica Ghinea: – La momentul acela, dvs aveaţi de plătit o redevenţă către Primăria Slobozia.
Nicu Pericli: – Şi la ora actuală am.
Ionica Ghinea: – Iar Primăria, dacă nu mă înşel, că parcă am scris, vă dădea dumneavoastră nişte bani subvenţionând un număr de bilete.
Nicu Pericli: – Nu-mi dau mie, noi nu primit subvenţie de la stat, ci primăria subvenţionează anumite categorii de persoane: bătrâni şi elevi, cărora li se dau nişte cupoane.
Ionica Ghinea: – Cum aţi ajuns să aveţi un conflict cu primăria Slobozia?
Nicu Pericli: – Noi, în baza contractului de delegare de atribuire a Serviciului de transport public local, a trebuit să funcţionăm cu Dispecerat undeva la Piaţa Gării. Avem acolo un teren atribuit, în suprafaţă de 70 mp teren atribuit de Primăria Slobozia. Noi a trebuit să mergem la Registrul Comerţului să ne autorizăm pentru acest punct de lucru. Şi-atunci am constatat că în nomenclatorul Codului CAEN nu există noţiunea de Dispecerat, ci dispeceratul face parte dintr-o Autogară, dintr-un ansamblu unei autogări. Şi.atunci am făcut demersurile necesare la acea vreme, şi cu înţelegerea pe acre am primit-o de la domnul primar, de la domnul Stoica, am mai închiriat o suprafaţă de 112 mp, respectiv peronul – anvelola pentru îmbarcarea-debarcarea autobuzelor Nick Touring. Eu mă gândeam că acel spaţiu (staţie) va fi închis ca să beneficieze publicul călător atunci când plouă, atunci când ninge sau bate vântul. Or acest lucru nu s-a realizat nici în momebntul de faţă
Ionica Ghinea: – Din vina Primăriei care nu v-a dat autorizaţie sau…?
Nicu Pericli: – Deci, acel contract a fost încheiat pe o perioadă de 1 an de zile. Şi mă refer la anul 2013. apoi l-am prelungit pe 2014 şi-apoi şi pe 2015. Din 2015 nu au mai vrut să mai prelungească acest contract.
Ionica Ghinea: – Dar am înţeles că abia în 2019 expiră contractul, nu?
Nicu Pericli: – Noi avem două contracte; contractul de delegare a Serviciului de transport public, obţinut prin licitaţie, iar al doilea contract este, a fost strict pentru Staţia de la Gară.
Ionica Ghinea: – Dar ştiţi că la finalizarea contractului, dvs vă veţi lovi de demersurile Primăriei municipiului Slobozia de a accesa cele 16 MILIOANE DE EURO, vreo 720 de MILIARDE de lei vechi, bani pe care-i va cheltui după cum reiese din chiar Planul de mobilitate urbană:
– autobuze noi – 6 milioane Euro;
– linie de TRAMVAI între Slobozia şi Slobozia Nouă – 5 milioane Euro;
– un PASAJ rutier subteran – 2,5 milioane Euro;
– PISTE pentru biciclete, pe soşeaua Slobozia – Amara – 2,5 milioane de Euro. Ionica Ghinea: – Având în vedere toate aceste deziderate, vă întreb : firma dvs, Nick Touring va mai putea concura cu firma Primăriei, atunci? Că până-n 2019 nu va putea nimeni să vă dea la o parte, nu? Sau va putea?
Nicu Pericli: – Ar fi ilegal să facă piste de biciclete până la intrare în oraşul Amara (…) Dacă eu nu-mi respect obligaţiile pe care le am prin contract, clar că mă pot da la o parte! Din punctul meu de vedere eu consider că respect toate obligaţiile contractuale. Noi avem o problemă. Dar avem o problemă vizavi de drepturile noastre ca operator de transport. Şi mă refer aici la faptul că POLIŢIA LOCALĂ nu a binevoit să se deplaseze în astfel de mijloace de transport în comun, ca să facă acele controale pe care le vedem la televizor, ba prin Bucureşti, ba prin Europa. Că, de exemplu, în Germania dacă te-a prins POLIŢIA fără bilet, amenda este de 180 de Euro. La noi, măcar să fie de 18 lei, doamnă! Bani care să meargă la bugetul local…
Ionica Ghinea: – Ca să-i disciplinăm pe cetăţenii-călători, ziceţi?
Nicu Pericli: – Clar! E-adevărat că aceştia sunt doar o mică parte din călători, dar…sunt şi câţiva care atunci când coboară din autobuz îi lasă şoferului biletul pe bordul maşinii. Şi şoferul îl ia şi-l „îndoadă” toată ziua.
Ionica Ghinea: – Eu înţeleg ce vreţi să spuneţi dvs., că şoferii dvs (vă) fură! Dar stă performanţa firmei în loc de cei câţiva care nu-şi cumpără bilet, în „ţeapa” şoferilor pe care, la o adică, dvs i-aţi angajat? Nu cumva „aruncaţi pisica” prea mult în grădina altora?
Nicu Pericli: – Nu, doamnă! Eu nu vreau să pun vina în spatele nimănui. Dar, procentual discutând, este vorba de 30% din publicul călător. Şi eu zic că procentul este unul destul de de luat în calcule (…)
Ionica Ghinea: – Aţi ajuns şla acest procent, aşa… „ochiometric” sau din discuţiile cu şoferii?
Nicu Pericli: – Nu, doamnă! În mai multe zile i-am însoţi pe absolut toţi şoferii …Şi-n acele zile, când am tras linie, am avut o sumă, iar când au fost neînsoţiţi am încasat cu 30% mai puţin.
Ionica Ghinea: – Domnule Pericli, primarul Mocioniu a identificat nevoia şi posibilităţile de accesare a unor fonduri cu care să dezvolte un Serviciu PUBLIC care acum se află în coordonarea dvs, în ograda dvs cum se spune. Ce face firma dvs. dacă în 2019 primăria accesând fondurile UE? (…) Înţeleg din discuţiile în care dvs tot acuzaâi Poliţia LOCALĂ, de lipsa implicării în rezolvarea problemelor, că din această cauză aveţi şi oarece probleme financiar-contabile, nu?
Nicu Pericli: – Da, ăsta-i adevărul! Pentru că şoferii firmei mele au salarii frumoase, muncesc patru zile, apoi au două zile libere, şi tot aşa! Şi mai mult de 250 de km pe zi nu fac! Cu diurnă, cu tot, se duc la peste 2.000 lei pe lună, plus ce plătesc eu pentru Cartea lor de muncă. Ăsta-i netul, cum se spune! Păi, ăsta-i salariu prost pentru Slobozia? (…) Eu consider că primăria este partener într-un astfel de Serviciu, iar ea nu poate să arunce toate relele numai asupra transportatorului!
Ionica Ghinea: – Dar eu vin şi vă întreb: de ce n-aţi venit dvs cu ideea înainte ca primăria să se gândească să-şi dezvolte propria firmă care să presteze aceste servicii de transport?
Nicu Pericli: – Eu am avut o discuţie (…) Din câte cunosc eu, astfel de fonduri au la bază anumite criterii de îndeplinit. VECHIMEA pe categoria de transport, ca OPERATOR de transport, condiţie pe care Nick Touring o îndeplineşte. Dar perioada până la care se termină perioada de contract cu primăria, mai puţin de un an şi jumătate, ne cam încurcă să accesăm fondurile europene…! Pentru că o condiţie, conform Ordinului 1071 al Consiliului European spune că un astfel de trebuie să fie contractat pentru o perioadă de 6 -10 ani.
Nicu Pericli: – Primăria va primi tot sprijinul…!
Ionica Ghinea: – Vă referiţi la sprijinul financiar de la UE sau la ce vă referiţă? Aţi putea fi absorbiţi sau ce vreţi să (îmi) spuneţi?
Nicu Pericli: – Da, am putea fi şi absorbiţi…
Ionica Ghinea: – V-am dat o idee…
Nicu Pericli: – E un contract PUBLIC-PRIVAT!
Ionica Ghinea: – Credeţi că există posibilitate să zică primăria că ia cele 16 MILIOANE DE EURO de la UE şi să ia firma dvs s-o transforme într-un Serviciu, pe modelul Societăţilor Comerciale aparţinând Consiliului Local/Primăriei Slobozia?Adică, să vă ia salariaţii, să vă capaciteze şi pe dvs numindu-vă şef în cadrul Primăriei?
Nicu Pericli: – Doamnă, eu pe lângă această firmă, Nick Touring, mai am încă patru societăţi (trei pe-acelaşi domeniu şi una care s-a ocupat de construcţii) pe care le administrez de ani (…) Şi n-o să renuţ la business-ul meu, în totalitate, pentru treaba aceasta! Nick Touring poate fi preluat de primărie în condiţia în acre eu îmi voi păstra licenţele de pe celelalte trasee.
Ionica Ghinea: – Credeţi că acestui oraş îi trebuia un aşa mare PLAN DE MOBILITATE URBANĂ? Dvs ca om de afaceri şi ca om politic, m-aştept să aveţi oarece ţâfnă căci primăria vă fură afacerea! Şi-apoi, ca om politic, unde vă gândiţi că o să circule tramvaiele alea…? Căci înainte vreme oamenii mergeau la munca în mari unităţi industriale! Acum, ce eficienţă să aibă circulaţia unor asemenea autovehicule?
Nicu Pericli: – Doamnă, planul e frumos cosmetizat, am văzut! (…) Se va dezvolta comunitatea cu un astfel de Plan. De acord cu dvs că nu stăm în loc din cauza liniei de tramvai (…) O să luăm autobuze noi, călătorii or să se bucure, o să se bucure şi cealaltă categorie de persoane care nu…sau, probabil, o să folosească mijloacele de transport.
Ionica Ghinea: – Adică, dvs. chiar visaţi frumos imaginându-vă că toţi cei care acum circulă cu maşinile proprietate personală, atunci vor circula cu mijloacele de transport în comun?
Nicu Pericli: – De ce nu? Trebuie să ne uităm la toate intrările în oraş care sunt la ora actuală, să vedem coadă cât de mare este, atunci când se aşează bariera, să ne uităm la ceas să vedem că stăm minute bune (…)
Ionica Ghinea: – Dumneavoastră, cu firma Nick Touring, mai faceţi AUTOGARA aceea, dincolo de calea ferată?
Nicu Pericli: – Sigur!
Ionica Ghinea: – Şi nu vor sta şi autobuzele dvs. sau atunci dacă vor fi ale primăriei…Apropo! Ştiţi unde va gara primăria autobuzele alea de milioane de euro?
Nicu Pericli: – Doamnă, nu ştiu!
Ionica Ghinea: – Îi veţi concesiona, închiria teren la Autogara de-o construiţi acum?
Nicu Pericli: – Nu concesionez nimic! Probabil îşi vor face dumnealor, în Piaţa Gării. Că acolo, celălalt contract, cel privind terenul concesionat pentru îmbarcare-debarcare (n.r. cel din perimetru Gării Slobozia) nu a mai fost prelungit din anul 2015, iar, în aceste condiţii eu pot să spun că şi-n această toamnă/iarnă iarăşi vor sta călătorii în ploi, în vioscol…
Ionica Ghinea: – Şi duceţi grija cetăţenilor? Aţi făcut adrese? Şi anul acesta? Căci, până va fi implementat Planul de Mobilitate Urbană marca Primăria Slobozia, va mai trece vreme…!
Nicu Pericli: – Am făcut adrese. Şi le-am spus: dacă nu sunteţi de acord să-mi prelungiţi contractul, eu nu funcţionez legal, şi din punctul ăsta de vedere voi fi nevoit să mă retrag…
Ionica Ghinea: – Cred că ştiţi că sunt destule reclamaţiile şi vizavi de calitatea transportului în comun pe care dvs îl practicaţi? Mulţi reclamă că autobuzele sunt vechi, nedotate la standarde, că timpul de plecare din staţii nu se respectă, că sunt îmbarcaţi mai mulţi călători, şi multe alte neajunsuri…