Comunicarea onestă, sociabilă și expansivă reprezintă una dintre abilitățile fundamentale în dezvoltarea armonioasă a copilului. Modul în care relaționați cu copiii are un impact decisiv în dezvoltarea emoțională și socială a acestora. Nu numai că, având o relație deschisă cu fii dumneavoastră vă veți apropia mai mult între voi, de asemenea veți preveni comportamente nedorite.
Încă din primele zile de viață, jocul și jucăriile au un rol important în viața copilului reprezentând mijloacele prin care el recunoaște, identifică și imită ceea ce îl înconjoară. Jucăriile îl ajută pe copil să interacționeze cu părintele, dar și să înțeleagă lumea, iar jocul îl provoacă să își sporească evoluția pozitivă în ceea ce privește sănătatea psihică, fizică și intelectuală.
Dumneavoastră, ca părinți aveți sarcina de a respecta câteva reguli în jocul cu copii, dintre acestea voi enumera: creați-vă o bună dispoziție emoțională și verificați dacă copilul se află într-o stare pozitivă de joacă, încercați să vă concentrați întreaga atenție asupra copilului (limitați orice fel de întrerupere- telefon, televizor, radio, etc.), stabiliți de la început niște limite și reguli ce sunt necesare în joc, rămâneți prezent și sensibil la lumea copilului (nu-l criticați, comparați sau corectați), susțineți-l și încurajați-l să ducă la sfârșit sarcina (nu realizați lucrurile în locul lui), sarcinile grele îl vor determina să abandoneze așa că stabiliți jocuri și sarcini pe măsura puterilor lui, încurajați toate eforturile depuse de către copil, aveți răbdare și încercați să nu răspundeți la întrebări care nu au fost puse.
În ceea ce privește copilul, regulile sunt mai puține, însă foarte importante. Încercați să-i transmiteți cât mai explicit și cu sens că poate face ce vrea el în timpul și în spațiul de joacă, atâta timp cât nu se rănește, nu îi rănește pe ceilalți și nu strică lucrurile în mod intenționat.
Etapele jocului constau în activarea energiilor emoționale și fizice, desfășurarea activității propriu-zise și în final, integrarea cognitivă a jocului (concluziile fiecărui participant la joc). Dumneavoastră sunteți responsabili cu crearea unei ambianțe favorabile pentru joc și joacă, dar și să le deschideți pofta pentru explorarea întregii lumi. Jocul vă permite să cunoașteți mai bine copilul cu bucuriile sau dificultățile sale. Astfel, veți afla în ce domeniu întâmpină greutăți sau unde excelează și îi veți putea crește sentimentul de siguranță și încredere în forțele proprii.
În încheierea acestui subiect, vă propun câteva jocuri pe care le puteți realiza împreună cu copilul dumneavoastră (de orice vârstă), împărțite pe diferite arii de dezvoltare: Jocuri pentru dezvoltarea gândirii – Deslușește cuvântul – Jocul constă în formarea de cuvinte corecte având la dispoziție litere amalgamate care nu există ca și cuvânt. Unele variante pot avea mai multe soluții. De exemplu: „alc” are ca soluții cuvintele: „lac” și „cal”; Jocuri pentru dezvoltarea limbajului – Litera buclucașă – Alege o literă a alfabetului și construiește o propoziție în care toate cuvintele să înceapă cu respectiva literă. Ex: Corina citește cărți cu copiii.; Jocuri pentru dezvoltarea memoriei – Animalele – Spunem o poveste scurtă în care apare numele mai multor animale. Dupa aceea, copilul/părintele trebuie să enumere animalele care au apărut în povestire.; Jocuri pentru dezvoltarea imaginației – Întrebări magice – Imaginează-ți că ai găsit o ușă secretă ascunsă într-o parte a casei. Unde ar putea duce? Ce ar fi dacă ai descoperi cea mai misterioasă planetă din lume. Cum ar arăta?; Jocuri pentru dezvoltarea creativității – Discuții neobișnuite – Oare ce discută doi iepuri pe câmp, florile pe balcon, pantofii cu care mergi la școală, dar mătura și fărașul etc.?; Jocuri pentru dezvoltarea tactilă – Cenușăreasa în întuneric – Copiii trebuie să sorteze bile sau nasturi după mărime sau material, doar pe cale tactilă.; Jocuri pentru dezvoltarea auditivă – Tic-tac – Ascundem în cameră un ceas deșteptător care ticăie tare. Copilul va avea sarcina de a găsi ceasul urmărind ticăitul:”Ascultă! Unde ticăie ?”; Jocuri pentru dezvoltarea motrică – Scrimă cu degetul – Participanţii formează perechi. Partenerii se plasează faţă in faţă şi fac scrimă cu degetele. Când unul dintre ei marchează de 3 ori, acesta trece la un alt partener.; Jocuri pentru dezvoltarea atenției – Copiii ciudați – Suntem niște copii ciudați, pentru că începem să tușim când auzim anumite cuvinte. Participanții trebuie să rețină trei cuvinte (de ex.copil, vrăjitor, ciupercă). Spunem o povestire scurtă, în care cele trei cuvinte apar de mai multe ori. Copiii trebuie să semnaleze că au auzit unul dintre cele trei cuvinte, tușind (ori: fluierând, trăgându-și nasul).; Jocuri pentru dezvoltarea serialității – Curs de dans – Vom învăța o serie de pași de dans, pe muzică, constând din mai multe elemente simple. Numărul elementelor poate fi crescut până la 6-7. Putem inventa dansuri cât mai amuzante împreună cu copiii.; Jocuri pentru dezvoltarea comunicării nonverbale – Prezentarea obiectelor – Prezentați diferite obiecte cu ajutorul gesturilor. (De ex: matură, schiuri, ciocan, lingură etc.); Jocuri pentru dezvoltarea logicii – Vulpea – Gândește-te la un număr, un prieten îți mai dă încă atât, eu îți mai dau 10, vine vulpea și îți ia jumătate, trebuie să îi dai prietenului înapoi partea lui, ai rămas cu 5?; Jocuri pentru dezvoltarea abilităților emoționale – Ce simt? – Participanţii stau în cerc. Fiecare pe rând reprezintă câte o emoţie. Ceilalţi încearcă să ghicească emoţia înfăţişată. Persoana care o face prima reprezintă următoarea emoţie.; Jocuri pentru dezvoltarea orientării spațiale – Casa nouă – Ne-am mutat într-o casă nouă și încercăm să-i descriem unui prieten cum ne-am amenajat camera. Jucătorul stă în mijlocul camerei și relatează ce se află în față și în spatele lui, deasupra, dedesubt, la dreapta și la stânga lui.; Jocuri pentru dezvoltarea abilităților sociale – Jocul Ecuson – Fiecare participant primeşte câte o foaie de dimensiunea unei cărţi de vizită. Pe ea i se cere să îşi scrie prenumele, pe verticală, cu litere de tipar după care să realizeze acrostihul prenumelui cu propriile trăsături de caracter. În dreptul acrostihului, participantul va realiza un desen reprezentativ pentru el. La finalul activităţii fiecare îşi prezintă ecusonul în faţa celorlalți.
Ce credeți, învățăm jucându-ne sau jucând învățăm? Aștept opiniile și întrebările dumneavoastră la adresa: emilia.beleuta@yahoo.com