* Oficial, obiectivul proiectului vizează „Creșterea cu 333 a numărului de elevi din învățământul profesional și tehnic din județul Ialomița care partică la programe de învățare la un potențial loc de muncă și facilitarea angajării pentru 167 de absolvenți participanți la proiect cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate…
Aşa-numitul „Grup țintă” este format din 333 elevi din învățământul profesional (cls. a X-a, a XI-a) și liceal (cls. a XI-a, a XII-a) de la Liceul Tehnologic “Mihai Eminescu”Slobozia, Liceul Tehnologic “Alexandru Ioan Cuza”Slobozia, Liceul Tehnologic “Înălțarea Domnului” Slobozia, Liceul Tehnologic Urziceni, Școala Profesională Reviga”
Cea care va coordona acest proiect, ca manager, este doamna profesoară Mitrea Steluța Iuliana – reprezentant al Inspectoratului Şcolar, instituţie aflată (şi ea!) în parteneriat cu firma considerată „abonată” la astfel de acţiuni de cheltuire a banilor provenind la la Uniunea Europeană, şi-anume S.C. Servel S.R.L. Slobozia. În ecuaţie intră şi Asociația „Arte 21 – Poveștile lumii”, din București, dar şi câţiva agenți economici care „au intrat în horă”, unii gândindu-se cu-adevărat îngrijoraţi la pregătirea viitorilor angajaţi, iar alţii din interese dintre cele mai diverse…! Echipa de implementare pe care se bazează doamna manager este formată din: inspector Radu Elena; Alina Bordei; Marin Floare; Prelucă Carmeluşca; Şerban Anişoara. La prezentarea oficială a proiectului, în sala de şedinţe a Inspectoratului, un număr de elevi au venit împreună cu câţiva profesori, pentru a afla câteva informaţii despre ce se urmăreşte cu implementarea acestui proiect a cărui valoare, iată, nu este deloc una mică. Faptul că în sală nu au fost prezenţi şi partenerii Inspectoratului, a fost scuzat de doamna manager al proiectului „ …Cu scuzele de rigoare, reprezentanţii partenerilor lipsesc, din motive foarte, foarte bine întemeiate. Ne-au transmis să nu fiţi supăraţi, vor fi prezenţi la următoarele noastre activităţi”.
Ce-au mai aflat elevii prezenţi în sală?
Din prezentarea doamnei manager de proiect au aflat că „obiectivul tematic – efectuare de investiţii în domeniul educaţiei, al formării şi al formării profesionale, în vederea dobândirii de competenţe şi a învăţării pe tot parcursul vieţii. Prioritatea de investiţii – sporirea relevanţei pe piaţa forţei de muncă a educaţie şi a sistemelor de formare, facilitarea tranziţiei de la educaţie la piaţa forţei de muncă şi consolidarea formării şi a sistemelor de formare profesională, precum şi a calităţii lor, inclusiv prin mecanisme de anticipare a competenţelor, adaptarea programelor de învăţământ, instituirea şi dezvoltarea unor sisteme de învăţare la locul de muncă, inclusiv a unor sisteme de învăţare duală şi programe de ucenicie (…) Vi se pare că aţi tot auzit frazele astea? Noi ştim sigur că le-am mai auzit, Inspectoratul Şcolar Ialomiţa, prin unităţile de învăţământ nefiind la primul proiect de acest gen.
Ce-am înţeles noi, prezenţi fiind în sală, invitaţi, cel mai probabil, dintr-o greşeală? Am înţeles că de pe urma implementării unor astfel de proiecte, arareori se întâmplă ca „practica la locul de muncă” să îi mulţumească pe elevi şi, deopotrivă, pe patronii care, în speţă, timp de 24 de luni de-aici încolo se vor ocupa de ucenicia elevilor cuprinşi în acest program de pregătire profesională. Vă spuneam că nu este prima dată când aflăm şi titrăm că Inspectoratul Şcolar cheltuieşte bani grei pentru aşa-zisa practică a unora dintre elevi. Cine sunt aceşti elevi, cum sunt ei atraşi în proiect, ce li se pune la dispoziţie, unde şi care este orarul desfăşurării cursurilor practice, a fost şi sigur va şi şi în acest caz mai greu de aflat, reticenţa factorilor de decizie (nu şi de răspundere!) lăsând loc la suspiciuni şi interpretări vizând eficienţa acestor proiecte şi, desigur, vizând supraevaluarea costurilor/preţurilor practicate de firmelor care prestează în faţa cursanţilor…! Sigur că ne-ar plăcea să fim invitaţi să vedem (ori de câte ori vrem noi, nu o singură dată sau din când în când, atunci când „aranjează treburile” cei implicaţi în proiect!) cum anume se derulează dobândirea cunoştinţelor şi abilităţilor, prin practica la locul de muncă în care, se presupune, elevii de astăzi, fi-vor salariaţi! Tocmai de aceea ne oprim azi, aici, cu consideraţiile cârcotaşe, reamintindu-vă, însă, suma pe care câţiva profesori o vor cheltui pentru un număr de elevi.
IONICA GHINEA