Gara Fetești, ca și depoul CFR, sunt monumente istorice de arhitectură de interes național. Aşa stă consemnat peste tot pe unde citim despre. Fiind, deci, foarte „în vârstă”, nu numai din punct de vedere arhitectural, ci şi fizic, din cauză că s-au tot plâns călătorii că sunt destul de precare condiţiile de staţionare atât a lor, cât şi a trenurilor, CFR a decis, în sfârşit, să facă investiţii.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, începând cu data de 30 ianuarie, a demarat lucrările de modernizare a gării Fetești.
Fusese semnat, undeva pe la sfârșitul lunii mai a anului trecut, un contract cuprinzând elaborarea proiectului tehnic, dar și execuția lucrărilor de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare din stațiile Fetești și Ciulnița.
Valoarea acestui Contract este de 309.208.853.42 lei (fără TVA).
Care va să zică, peste 3.600 de MILIARDE lei vechi fi-vor cheltuiţi întru binele călătorilor cu trenul. Câte trenuri trec prin Gară, câţi călători sunt, în medie, pe zi, or fi ştiind cei care au documentat cheltuiala, şi – cu siguranţă! – vom detalia şi noi într-un alt articol!
Pentru cei interesaţi de defalcarea cheltuielilor, precizăm că valoarea lucrărilor de modernizare a GĂRII este de 279.440.000 lei, din care construcţii-montaj 202.334.000 lei.
Cel mai probabil, diferenţa de bani înseamnă SF-ul, Avizele, etc.
Ce zice să se va face…!
Programul cuprinde refacerea terasamentelor, linii noi, construcții civile și de arhitectură, lucrări de instalații, de energoalimentare și de telecomunicaţii. Potrivit informațiilor Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în stația Fetești, pe liniile directe (Firul I și Firul II) este instituită restricție de 90 km/oră în loc de 140 km/oră. Aici sunt probleme pe schimbătoarele de cale + 2TDJ pe cap X restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră, iar pe cap Y un TDJ cu 5 km/oră în loc de 30 km/oră. Liniile 1, 7, 8, 9, 10, 11 și 12 sunt restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră. Pe scurt, vor fi reabilitate liniile din stație pe o distanță de 14,83 km și peroanele, pe o suprafață de 7.300 mp.
Obiective urmărite la modernizarea gărilor Fetești și Ciulnița
► îmbunătăţirea infrastructurii pentru creşterea vitezei de circulaţie între 120 km/h şi 160 km/h pe liniile directe din stații;
► mărirea capacităţii de tranzit;
► modernizarea sistemului de electrificare (25 kV) și a echipamentului de telecomunicații din cele două stații;
►asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveşte sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii (min. 750 m);
►modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița, prin îmbunătățirea condițiilor pentru utilizatorii transportului feroviar – construcția unei pasarele în stația Fetești, pasaje pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare, facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi etc.;
►modernizarea clădirilor (CED);
► centralizare electronică în stații și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R).
Sursa de finanțare este asigurată prin POIM-Programul Operațional Infrastructură Mare în procent de 85% și finanțare națională (15%+TVA), alocată de la bugetul de stat.
Durata de execuţie a investiţiei este de 20 de luni.