• Propunerea legislativă prin care publicitatea explicită pentru medicamente este interzisă a fost adoptată luni de Senat, cu 100 de voturi pentru şi şapte împotrivă, în calitate de Cameră decizională.
Toţi telespectatorii, ascultătorii posturilor de radio şi cititorii ziarelor ştiu că presa există datorită faptului că firmele acordă, după posibilităţile financiare, sume de bani pentru publicitate. Faptul că, uneori, produsele firmelor chiar nu ar avea nevoie de atâta publicitate, dar acest mijloc este folosit pentru ca, prin firme, politicienii să plătească jurnalişti de curte, nu ar trebui să fie treaba parlamentarilor, ci mai degrabă a DNA şi a altor instituţii cu atribuţiuni de control.
„Se interzice publicitatea explicită pentru produsele medicamentoase difuzată în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune. Publicitatea este permisă numai pentru produsele medicamentoase care se eliberează fără prescripţie medicală pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agenţia Naţională a Medicamentului. (…) Este interzisă publicitatea pentru farmacii, difuzată în cadrul programelor de radio-tv, care induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente”, se arată în propunerea legislativă iniţiată de senatorul UDMR Vegh Alexandru.
Guvernul nu a susţinut propunerea legislativă considerând că propunerile de interzicere a publicităţii pentru produsele medicamentoase şi pentru farmacii nu ţin seama de unele aspecte din directivele europene pe care România şi-a asumat răspunderea să le transpună în legislaţia internă. Colegiul Farmaciştilor arată, într-un comunicat transmis AGERPRES, că legea este în interesul exclusiv al pacienţilor, pentru o utilizare judicioasă a medicamentelor şi a resurselor din sistemul de sănătate, pentru creşterea calităţii serviciilor profesionale ale medicului şi farmacistului, concurenţa urmând să fie bazată, în principal, pe criterii profesionale şi nu pe criterii comerciale. „Colegiul Farmaciştilor din România (…) apreciază ca fiind mai mult decât bine-venite noile reglementări privind interzicerea publicităţii la medicamentele eliberate pe bază de prescripţie medicală, dar şi, la fel de important, interzicerea publicităţii făcute în beneficiul furnizorilor de servicii farmaceutice. Acestea clarifică faptul că publicitatea directă sau mascată la medicamentele cu prescripţie este cu desăvârşire interzisă, iar cea a furnizorilor de medicamente este restricţionată semnificativ (…) Avem aici în vedere, în special, importanţa preţului în detrimentul informării corecte cu privire la aspecte esenţiale legate de medicament şi efectele sale. (…) Cu alte cuvinte, încurajăm pacienţii şi orice persoană care are o problemă medicală să meargă în primul rând la medicul său, să se consulte cu farmacistul cu privire la efectele medicamentelor prescrise şi a eventualelor posibile efecte adverse ori contraindicaţii şi nu să se bazeze pe informaţii şi prezentări care au un rol strict comercial”, precizează sursa citată. În context, reprezentanţii Colegiului Farmaciştilor afirmă că, în ultimii ani, populaţia a fost supusă unei presiuni permanente în direcţia automedicaţiei şi promovării agresive a aspectelor comerciale legate de medicament.