* Ministerul Muncii a iniţiat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă în vederea recuperării sumei de 30,75 milioane lei, reprezentând beneficii de asistenţă socială plătite necuvenit, fără ca acestora să le fie aplicate dobânzi şi penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere. Cât din cei 30,75 milioane lei vor fi imputați persoanelor asistate din Ialomița, nu știm, cert este că suma nu va fi deloc mică dacă ne gândim câți asistați social avem …
Beneficiile de asistenţă socială reprezintă o formă de suplimentare sau de substituire a veniturilor individuale/familiale obţinute din muncă, în vederea asigurării unui nivel de trai minimal, precum şi o formă de sprijin în scopul promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii anumitor categorii de persoane ale căror drepturi sociale sunt prevăzute expres de lege. „ La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se înregistrează un număr de 39.641 beneficiari de drepturi de asistenţă socială care au primit unele sume necuvenite ce totalizează suma de 30,75 milioane lei, pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, cele mai multe fiind înregistrate la indemnizaţia pentru creşterea copilului, respectiv 16,4 milioane lei şi 11,4 milioane lei la ajutorul social şi alocaţia pentru susţinerea familiei”, se menţionează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Potrivit AGERPRES, iniţiatorii proiectului apreciază că, ţinând cont de natura beneficiilor de asistenţă socială, măsuri destinate categoriilor vulnerabile, cu venituri reduse, aplicarea de dobânzi şi penalităţi în situaţia determinării unui drept acordat necuvenit, va conduce la o vulnerabilizare şi mai accentuată a acestor familii sau persoane. „ Cuantumurile ajutoarelor, alocaţiilor şi indemnizaţiilor acordate ca beneficii de asistenţă socială sunt relativ reduse, prin aplicarea dobânzilor/penalităţilor/majorărilor ajungându-se la situaţii de dublare efectivă a sumelor datorate de beneficiar, în condiţiile în care acesta este lipsit de venituri sau are venituri extrem de reduse. Astfel, recuperarea cu dobânzi/penalităţi/majorări a alocaţiei de stat pentru copii, a alocaţiei pentru susţinerea familiei, a drepturilor pentru persoanele cu dizabilităţi, a ajutorului social şi chiar a indemnizaţiei pentru creşterea copilului poate crea noi situaţii sociale”, se arată în Nota de Fundamentare. Conform proiectului de OUG, publicat pe site-ul Ministerului Muncii, sumele încasate necuvenit, cu titlu de prestaţii, se recuperează de la titularul dreptului sau de la familia acestuia, după caz, în termenul de prescripţie stabilit de lege pentru creanţele bugetare. În situaţia în care beneficiarul dreptului, persoana care locuieşte singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu titlu de prestaţii. Nota de fundamentare precizează că, pentru indemnizaţia de creştere a copilului, principala cauză a constituirii debitului o constituie realizarea de venituri supuse impozitului, de regulă din diverse forme de colaborare cu firme de asigurări sau de distribuţie a unor produse, cu o medie a venitului impozabil de până în 100 lei. În cazul ajutorului social sau al alocaţiei pentru susţinerea familiei, cele mai multe sume de recuperat se înregistrează ca urmare a plăţii subvenţiilor pentru agricultură în perioada în care persoanele/familiile sunt beneficiare ale drepturilor menţionate. Pentru suma de 30,75 milioane lei primită necuvenit, totalul accesoriilor (dobânzi, penalităţi sau majorări de întârziere) pentru anul 2014 se ridică la 5,8 milioane lei.